Ο Αμερικανός, ελβετικής καταγωγής, φωτογράφος Ρόμπερτ Φρανκ, μια μεγάλη φυσιογνωμία της φωτογραφίας, απεβίωσε τη Δευτέρα σε ηλικία 95 ετών στον Καναδά, ανέφεραν οι New York Times, επικαλούμενοι τον Νεοϋρκέζο γκαλερίστα του, Πίτερ ΜακΓκίλ.

Ο Ρόμπερτ Φρανκ γεννήθηκε το 1924 στη Ζυρίχη κι έγινε διάσημος με το άλμπουμ «Οι Αμερικανοί» (Les Americains) που κυκλοφόρησε στη Γαλλία το 1958 και στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1959, ένα βιβλίο με ασπρόμαυρες φωτογραφίες που είχε τραβήξει στα ταξίδια του στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένα αληθινό μανιφέστο εναντίον τις παράδοσης που επρόκειτο να έχει βαθιά επίδραση στις επόμενες γενιές.

Σύμφωνα με τη νεοϋρκέζικη εφημερίδα, ο θάνατός του επήλθε στο Ινβερνές, στη Νέα Σκωτία. 

Πολλοί φωτογράφοι απέτισαν αμέσως φόρο τιμής σε έναν ομότεχνο που επηρέασε εις βάθος τη ματιά τους. «Αναπαύσου εν ειρήνη, αμερικανική μεγαλοφυΐα», έγραψε ο Τζέρι Σαλτς, κριτικός του περιοδικού New York και υποψήφιος για το βραβείο Pulitzer κριτικής. Κυκλοφόρησε το ‘Les Americains’ το 1958. Άλλαξε τον κόσμο».

Πολλοί ανακαλούν μια φράση του συγγραφέα Τζακ Κέρουακ, ο οποίος είχε γράψει τον πρόλογο των «Αμερικανών». «Με τη μικρή φωτογραφική μηχανή του, την οποία σηκώνει και χειρίζεται με το ένα χέρι, έβγαλε μια εικόνα της Αμερικής σαν μελαγχολικό ποίημα, καταλαμβάνοντας τη θέση του ανάμεσα στους τραγικούς ποιητές αυτού του κόσμου», είχε γράψει ο συγγραφέας του «Στο δρόμο». Οι δυο τους άλλωστε είχαν γυρίσεις όλες τις Πολιτείες στα μέσα της δεκαετίας του 1950. 

«Οι Αμερικανοί» εγγράφονται στο ρεύμα της γενιάς Μπιτ, ενός λογοτεχνικού και καλλιτεχνικού κινήματος, όπου το ένστικτο υπερισχύει των θεμελίων και των τεχνικών της φωτοειδησεογραφίας, όπου οι φωτογραφίες είναι σαν χτυπημένες και όχι πλέον καδραρισμένες.

Το έργο του χαρακτηρίζεται αποκαρδιωτικό και ανατρεπτικό, αποκαλύπτοντας τη σκοτεινή πλευρά του «αμερικανικού ονείρου»: τη φτώχεια, τον φυλετικό διαχωρισμό, τις ανισότητες και τη μοναξιά.

Το The Americans περιείχε 83 ασπρόμαυρες φωτογραφίες από μια Leica 35mm. Εστίαζε στην καθημερινή ζωή, από τα ζευγάρια εφήβων μέχρι τους εργάτες και τους ποδηλάτες.

Ο Φρανκ είχε χαρακτηριστεί ως ο «Μανέ της σύγχρονης φωτογραφίας» από την Τζάνετ Μάλκολμ του New Yorker και θεωρείτο ο πατέρας των αυθόρμητων καρέ.

Το έργο του περιλαμβάνει συνολικά 28.000 καρέ. «Ήθελα πάντα να παρουσιάζω ο,τι έβλεπα, ακριβώς όπως το έβλεπα. Απλά και καθαρά. Είχε κουραστεί τόσο πολύ με τον ρομαντισμό», έλεγε ο ίδιος για το «The Americans».

Η Σάρα Γκρίνο της Εθνικής Πινακοθήκης της Ουάσινγκτον ανέφερε για τον Φρανκ πως φωτογράφιζε τους απόκληρους, τα θύματα του ρατσισμού, εκείνους που είχαν απογοητευτεί από τις κυβερνήσεις τους, τους «μουδιασμένους που ζούσαν στις παρυφές του καταναλωτικού συστήματος».

Ο ίδιος έλεγε άλλωστε στις συνεντεύξεις του πως πάντοτε ένοιωθε πιο κοντά στους φτωχούς «σε εκείνους που δίνουν καθημερινές μάχες».

Βραβεύτηκε με το Διεθνές βραβείο Φωτογραφίας του Ιδρύματος Erna and Victor Hasselblad to 1966 καθώς θεωρήθηκε ότι έχει συμβάλει «στην ανανέωση τόσο στο χώρο της Φωτογραφίας Ντοκουμέντου όσο και της Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας, αλλά ακόμη και μέσα από την Ανεξάρτητη Αμερικανική Κινηματογραφική Τέχνη».

Οι εικόνες του είχαν αποφασιστική επίδραση σε γενιές φωτογράφων, ζωγράφων, κριτικών και συγγραφέων.

Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ/ news247.gr