Με πέντε από τα πιο σημαντικά ευρωπαϊκά βραβεία, ευρωπαϊκής ταινίας, κωμωδίας, σκηνοθεσίας, γυναικείας ερμηνείας και φωτογραφίας, για την αγγλικής παραγωγής ταινία του «Η ευνοούμενη», σατιρική ταινία εποχής γύρω από την ιδιαίτερα στενή, μαζί και ερωτική, σχέση της βασίλισσας Άννας της Βρετανίας με την ευνοούμενη της Αυλής της, «έφυγε» ο Έλληνας σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος (παρόλο που ο ίδιος δεν ήταν παρών) από την απονομή το Σάββατο το βράδυ στο Βερολίνο, των ετήσιων βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου. 
 
Παρόλο που στην τελετή παρευρίσκονταν οι άλλοι συνυποψήφιοι με τον Έλληνα σκηνοθέτη δημιουργοί (ανάμεσά τους και οι Πέδρο Αλμοδόβαρ, Μάρκο Μπελόκιο), ο ίδιος ο Λάνθιμος ήταν απών, ενώ απέφυγε, όπως συνηθίζεται, να στείλει έστω και ένα μήνυμα χαιρετισμού στα μέλη της Ακαδημίας, πράγμα που δημιούργησε κακή εντύπωση, αντίθετα με δυο άλλους βραβευθέντες, τον Αντόνιο Μπαντέρας, πρωταγωνιστή στην ταινία του Αλμοδόβαρ και την Ολίβια Κόλμαν, πρώταγωνίστρια στην «Ευνοούμενη»), οι οποίοι, επειδή, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων (παράσταση σε θέατρο και γύρισμα άλλης ταινίας) δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν, έστειλαν μέσω βίντεο μήνυμα, ευχαριστώντας τα μέλη της Ακαδημίας για την επιλογή τους.    
 
Η γυναίκα κυριάρχησε στη φετινή απονομή με σχεδόν αποκλειστικά δυο γυναίκες οικοδέσποινες και διάφορες γυναίκες ηθοποιούς, να παρουσιάζουν την τελετή, που κράτησε περισσότερο από τρεις ώρες, η οποία, αν και αρκετά χιουμοριστική και με διάφορα ευρήματα, κούρασε τα μέλη – το πιο διασκεδαστικό ήταν η άρια που τραγουδήθηκε, αφιερωμένη στο έργο του τιμώμενου για το σύνολο της καριέρας του, σκηνοθέτη Βέρνερ Χέρτσογκ, και στην οποία πήρε μέρος στο φινάλε και ο πρόεδρος της Ακαδημίας, σκηνοθέτης Βιμ Βέντερς.

Με τον Βέντερς να εκθειάζει το έργο του Χέρτσογκ καθώς και την όλη από κοινού προσπάθεια ανανέωσης του νέου γερμανικού κινηματογράφου, που έγινε στις δεκαετίες του ‘70 και ‘80 με σκηνοθέτες όπως οι Χέρτσογκ, Βέντερς, Φασμπίντερ, Φόλκερ Σλέντορφ, Μάργκαρέτε φον Τρότα, και άλλοι, που, όπως τόνισε, «ο κινηματογράφος, όπως μας είπε ο Χέρτσογκ εντυπωσιάζοντας μας όταν είμαστε σπουδαστές, είναι πως ο κινηματογράφος είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Όταν ξεκινήσαμε αυτό που αποκαλείται νέος γερμανικός κινηματογράφος, δεν ήμασταν ανταγωνιστές, αλλά πραγματικοί φίλοι, που συνεργαζόμασταν και βοηθούσε ο ένας τον άλλο». 
 
Αποδεχόμενος το βραβείο ο Βέρνερ Χέρτσογκ ζήτησε από τους Ευρωπαίους κινηματογραφιστές να συμβάλουν με τις ταινίες τους στην κατάργηση των συνόρων (το σλόγκαν της φετινής απονομής ήταν «για ένα κινηματογράφο χωρίς σύνορα»). Για την κατάργηση αυτή είχε μιλήσει και νωρίτερα ο Βιμ Βέντερς στη Γενική Συνέλευση των μελών της Ακαδημίας (που φέτος, έχει φτάσει στις 3700 μέλη), τονίζοντας πως «εκείνο που χρειάζεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, σε μια περίοδο όπου ο κόσμος οδηγείται στην καταστροφή του, είναι η συσπείρωση και η επιμονή για τη δημιουργία έργων αναγκαίων για την αφύπνιση του κοινού». 
 
Την προσφορά της Ζιλιέτ Μπινός στον κινηματογράφο εξύμνησαν η Κλερ Ντενί και με βιντεοσκοπημένο μήνυμα ο Ιρανός Τζαφάρ Παναχί, με την Μπινός να διερωτάται αν είναι σωστό να δέχεται κανείς βραβεία σε μια εποχή όπου όλα έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο. «Πρέπει να είμαστε πιο ειλικρινείς, να δείχνουμε περισσότερη αγάπη, να έχουμε ανοιχτή την καρδιά μας και τα αυτιά μας…» τόνισε παίρνοντας το βραβείο της η Μπινός, ενώ όρθια την καταχειροκροτούσαν τα μέλη της Ακαδημίας (όπως όρθια είχαν καταχειροκροτήσει νωρίτερα και τον Χέρτσογκ).
 
Η άλλη χιουμοριστική στιγμή της τελετής ήταν στη διάρκεια της απονομής του βραβείου κοινού, με τις δυο οικοδέσποινες να τραγουδούν «αγαπώ το κοινό μου και το κοινό μου με αγαπά», τραγούδι που στη συνέχεια ζήτησαν να τραγουδήσουμε και όλοι οι παρευρισκόμενοι, που όρθιοι και χωρισμένοι σε τέσσερα διαφορετικά τμήματα, με το καθένα να συμπληρώνει το άλλο.  
 
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

  • Ευρωπαϊκή ταινία: «Η ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου
  • Ευρωπαίος σκηνοθέτης: Γιώργος Λάνθιμος 
  • Καλύτερος Α’ ανδρικός ρόλος: Αντόνιο Μπαντέρας 
  • Καλύτερος Α’ γυναικείος ρόλος: Ολίβια Κόλμαν 
  • Καλύτερης κωμωδίας: «Η ευνοούμενη»
  • Καλύτερος διευθυντής φωτογραφίας: Ρόμπιν Ράιαν («Η ευνοούμενη»)
  • Πρώτη ταινία (βραβείο FIPRESCI): «Οι άθλιοι» του Λάτζι Λι
  • Καλύτερο ντοκιμαντέρ: «For Sama» της Γουάατ Αλ-Κατέαμπ
  • Βραβείο Κοινού: «Ψυχρός Πόλεμος» του Πάβελ Παβλικόβσκι (ταινία που πέρσι κέρδισε το βραβείο Ευρωπαϊκής ταινίας)
  • Καλύτερος σεναριογράφος: Σελίν Σιαμά («Το πορτρέτο μιας γυναίκας που φλέγεται»)
  • Καλύτερης ταινίας μικρού μήκους: The Christmas Gift» του Μπογκτάν Μιρεσάνου
  • Καλύτερης ταινίας κινούμενων σχεδίων: «Ο Μπουνιουέλ στον λαβύρινθο με τις χελώνες» του Σαλβαδόρ Σιμό Μπούζομ 
  • Βραβείο επιτεύγματος στον παγκόσμιο κινηματογράφο: Ζιλιέτ Μπινός 
  • Βραβείο συνολικής προσφοράς: Βέρνερ Χέρτσογκ
Πηγή: philenews / ΚΥΠΕ