To Top
22:38 Κυριακή
21 Ιανουαρίου 2018
Επόμενο
Προηγούμενο
Εγχειρίδιο καλής διακυβέρνησης
ΑΡΧΙΚΗΚΟΙΝΩΝΙΑΕΠΙΣΤΟΛΕΣ Εγχειρίδιο καλής διακυβέρνησης
  04 Δεκεμβρίου 2017, 1:00 μμ  

Ο Α. Χατζηαντώνης επικαλείται τον Κομφούκιο για να σχολιάσει την πολιτική κατάσταση στον τόπο μας.

Η αφοσίωση και η ειλικρίνεια κάνουν ορατή την αρετή ενός ανθρώπου. Η οποία αποκαλύπτεται στους άλλους. Αυτή η αρετή είναι που μεταμορφώνει τον άνθρωπο. Και φυσικά, αυτή η αρετή πρέπει να χαρακτηρίζει τους ανθρώπους που μας κυβερνούν...
«Ο ανώτερος άνθρωπος συμπεριφέρεται όπως αρμόζει στη θέση του. Δεν επιθυμεί να ξεπεράσει αυτό το όριο...» (Κομφούκιος, 551-479 π.Χ.). Σε αντίθεση με άλλους φιλοσόφους της εποχής του, ο Κομφούκιος αναζητεί έμπνευση από το παρελθόν. Συνδυάζει τις παλιές ιδέες με την ανερχόμενη αξιοκρατία. Αναζήτησε τη σταθερότητα σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο.
Βασική πηγή των διδασκαλιών του, τα Ανάλεκτα, μια συλλογή αποφθεγμάτων και αφορισμών ή ανεκδότων, κάτι που προσομοίαζε με εγχειρίδιο καλής διακυβέρνησης. Χρησιμοποιούσε συχνά τη λέξη: τζούνζι, που θα πει ευγενής, περιγράφοντας τον ανώτερο, ενάρετο συνάνθρωπό του.

Ως πηγή της ηθικής τάξης, αναφέρει το Τιάν, δηλ. τον Ουρανό –τον οποίο πιθανόν να συσχέτιζε με τον Θεό όπως τον εννοούμε σήμερα– προχωρώντας τον συλλογισμό του, λέγοντας πως ό,τι είναι θεόσταλτο, προορίζεται για την έμπνευση ή την πνευματικότητα αυτών που κυβερνούν.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε μερικές λέξεις, κινεζικές βεβαίως, που χρησιμοποιούσε: Ντε=αρετή, ζογκ=αφοσίωση, Ξιάο=σεβασμός στους γονείς, Σου=αμοιβαιότητα και άλλες.

Ένα σημαντικό απόφθεγμά του: «Όταν γνωρίζεις σίγουρα κάτι, να επιμένεις ότι το γνωρίζεις. Αν πάλι, δεν το γνωρίζεις επαρκώς, να ομολογείς ότι δεν το γνωρίζεις!».
Βλέπετε καμιά ομοιότητα με τους σημερινούς μας ηγέτες; Σε τι μπορούμε να τους συσχετίσουμε με τις διδαχές του Κινέζου φιλόσοφου; Νομίζω ελάχιστα κοινά στοιχεία βρίσκουμε στον τρόπο συμπεριφοράς ή διακυβέρνησής τους,  με τη διδασκαλία του Κομφούκιου.

Έχουν αρετή οι ηγέτες μας; Και δεν επικεντρώνομαι σε κανέναν συγκεκριμένα. Ο ένας αρνείται να αναλάβει τις ευθύνες που του αναλογούν για μια απρονοησία που το 2011 έστειλε 13 νέους στον θάνατο. Φορτώνοντας όλα τα βάρη, σε έναν ηλικιωμένο άνθρωπο που άφησε την τελευταία πνοή του, φυλακισμένος και άρρωστος στο νοσοκομείο. Άλλος πάλι, λόγω εσωτερικής πληροφόρησης, ενημερώνει συγγενικό του πρόσωπο, να βγάλει έξω τα λεφτά του για να τα διασώσει από το «κούρεμα».
Άλλος πάλι τράβηξε το χαλί κάτω από τα πόδια του Γ. Βασιλείου, όταν αυτός επλησίαζε σε μια σχετικά ανεκτή διευθέτηση του εθνικού μας θέματος το 1993. Χάριν της εξουσίας.

Τι να πρωτοθυμηθούμε; Ποιος έθεσε τον πολίτη, τη βιώσιμη λύση του Κυπριακού, ή τις ηθικές αξίες, πάνω από την πολιτική του φιλοδοξία; Πάνω από τα οικονομικά ή άλλα συμφέροντα του ιδίου ή δικών του ανθρώπων;
Πραγματικά, το πολιτικό σύστημα και στην Κύπρο, αλλά δυστυχώς και στην Ελλάδα, όζει. Βρωμάει από μακριά. Μια απαίσια μπόχα μας πνίγει εδώ και δεκαετίες. Και τι να αναμένει κανείς από τις επερχόμενες εκλογές; Τον Μεσσία; Μα δεν υπάρχουν τέτοιοι στις μέρες μας!

Έτσι δικαιολογείται ή εξηγείται και το μεγάλο ποσοστό αποχής. Δυστυχώς...

 

  Α. Χατζηαντώνης   
Σχολιάστε την Είδηση

Τα σχόλια εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των χρηστών που τις δημοσιεύουν, τις οποίες και δεν υιοθετεί το philenews.com. Προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.