To Top
13:36 Τετάρτη
18 Ιουλίου 2018
Επόμενο
Προηγούμενο
Αλέξης Σταμάτης: Το μεγαλύτερο λάθος του ανθρώπου είναι η βουλιμία
ΑΡΧΙΚΗΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Αλέξης Σταμάτης: Το μεγαλύτερο λάθος του ανθρώπου είναι η...
  05 Δεκεμβρίου 2017, 10:00 πμ  

«Πιστεύω ότι το μεγαλύτερο λάθος του ανθρώπου είναι η βουλιμία. Το «κι άλλο κι άλλο».

Τι θα διαβάσει κανείς στο νέο σας βιβλίο «Μοτέλ Μορένα»; Ένας πενταμελής θίασος με επικεφαλής τους πρωταγωνιστές Ρομάν, σκηνοθέτη-συγγραφέα και τη σύντροφό του Θίντα, πρώην σταρ του σινεμά, φτάνει στον τελευταίο σταθμό της περιοδείας του, σ’ ένα παράξενο νησί με ψηλούς βράχους αλλά και οργιώδη βλάστηση. Όσα ακολουθούν στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο αλλόκοτα από το απόκοσμο έργο που ο θίασος θα ανεβάσει μπροστά σε ένα εντελώς ιδιόρρυθμο κοινό. Δυνάμεις υπόγειες, αρχέγονες αλλά και διαχρονικές αρχίζουν να εμφανίζονται για να αμφισβητήσουν κάθε ορθολογισμό. Το Μοτέλ Μορένα αφηγείται την άλλη πλευρά του πολιτισμού που πολλοί νομίζουν ότι χάθηκε, αλλά τα ίχνη του είναι ορατά σε κάθε συμπεριφορά της ανθρώπινης φύσης. Είναι μια ιστορία όπου η Τέχνη συγκρούεται με το μυστήριο που τη γέννησε.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι βλέπετε ξανά τον σύγχρονο πολιτισμό και τη σχέση μας με την τέχνη; Η εγγενής ανάγκη του ανθρώπου να εκφράζεται μέσα από την τέχνη είναι κάτι που θεωρούμε αυτονόητο. Φυσικό, μια και η ιστορία της τέχνης σχεδόν ταυτίζεται με την ιστορία της ανθρωπότητας. Οι τοιχογραφίες στα σπήλαια της Αλταμίρα εγκαινιάζουν τη σχέση αυτή. Τι θα γινόταν όμως εάν αυτή η πανάρχαια ανάγκη αμφισβητείτο; Τι θα γινόταν αν κάποιοι θεωρούσαν ότι η μέσω της τέχνης μετουσίωση των εμπειριών της ανθρώπινης φύσης, δεν είναι τόσο σημαντική όσο οι ίδιες αυτές οι εμπειρίες; Ή και ακόμη, πως δεν είναι καν αναγκαία. Ιδού το έναυσμα, ιδού ο σπινθήρας για το «Μοτέλ Μορένα». 

Έχετε καταλάβει τι κάνει λάθος ο σύγχρονος άνθρωπος; Πιστεύω ότι το μεγαλύτερο λάθος του είναι η βουλιμία. Το «κι άλλο κι άλλο».

Πιστεύετε ότι ο πολιτισμός μας κινδυνεύει από κάτι σήμερα; Εάν θεωρήσουμε ως πολιτισμό της πρώτες κιόλας εκφράσεις αναπαράστασης και ερμηνείας του φυσικού κόσμου από τον άνθρωπο, εάν πάμε πίσω στα σπήλαια της Αλταμίρα και φτάσουμε στο σήμερα με τις εικονικές ξεναγήσεις σε όλα τα μουσεία του κόσμου και την προσδοκώμενη έλευση της Τεχνητής Νοημοσύνης, ο πολιτισμός δεν κινδυνεύει. Απλώς μεταλλάσσεται σε κάτι άλλο από το οποίο το ξέραμε πριν. Η παγκοσμιοποίηση και η τεχνολογική εξέλιξη επιτρέπουν στον καθένα να επεμβαίνει ενεργά στα κομμάτι του πολιτισμού που του αναλογεί. Η διάκριση, καλλιτέχνη κοινού θα αρχίσει σταδιακά να αμφισβητείται. Βρισκόμενοι στο μεταίχμιο μιας τέτοιας αλλαγής βιώνουμε πολλά παράδοξα, όχι απαραίτητα επικίνδυνα. Για να το γειώσω κάπως δεν είναι τυχαίες οι 16.000 παραστάσεις στην Αθήνα και τα εκατοντάδες βιβλία που πλέον βγαίνουν. Παρόλο που δεν υπάρχει αντίστοιχη ποιότητα στα έργα αυτά. Οι αριθμοί ευημερούν, αλλά...

Ποιο βιβλίο διαβάζετε αυτή την περίοδο; Το Homo Deus  του Χαράρι.

«Μοτέλ Μορένα», Εκδόσεις Καστανιώτης, Οκτώβριος 2017, Σελίδες: 352

Αλέξης Σταμάτης

Ο Αλέξης Σταμάτης γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι γιος του αρχιτέκτονα Κώστα Σταμάτη και της ηθοποιού Μπέτυς Αρβανίτη. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές Αρχιτεκτονικής και Κινηματογράφου στο Λονδίνο. Από το 1988 εργάστηκε σαν αρχιτέκτονας σε αρχιτεκτονικό γραφείο σε διάφορα έργα στην Ελλάδα και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Έχει εκδώσει 14 μυθιστορήματα, καθώς επίσης νουβέλες, συλλογές διηγημάτων και θεατρικά έργα. Έχει δημοσιεύσει έξι ποιητικές συλλογές. Το μυθιστόρημα του Αμερικάνικη Φούγκα εκδόθηκε το 2008 στις ΗΠΑ, έχοντας κερδίσει το International Literature Award από το "National Endowment for the Arts". Για τη δεύτερη συλλογή του, Αρχιτεκτονική Εσωτερικών Χώρων του απονεμήθηκε το 1994 από τον Δήμο Αθηναίων το Βραβείο Ποίησης στη μνήμη Νικηφόρου Βρεττάκου. Το παιδικό του μυθιστόρημα «Ο Άλκης και ο Λαβύρινθος» κέρδισε το Πρώτο Βραβείο του Κύκλου του Παιδικού Βιβλίου. Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στη Βρετανία.

Έχει αντιπροσωπεύσει πολλές φορές την Ελλάδα σε διεθνή λογοτεχνικά συνέδρια. Τον Απρίλιο του 2013 μίλησε στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιοστα πλαίσια της εκδήλωσης «Τέσσερις συγγραφείς του Νότου μιλούν για την κρίση». Το 2013 το μονόπρακτό του "Innerview" παίχτηκε στο Southbank Centre του Λονδίνου.

Διδάσκει Δημιουργική Γραφή στο Κολέγιο Αθηνών-Ψυχικού και στο Μουσείο Ηρακλειδών. Γράφει κριτική λογοτεχνίας στην εφημερίδα «Τα Νέα» και αρθρογραφεί στην εφημερίδα «Το Βήμα».

  Συνέντευξη: Πιερής Παναγή   
Σχολιάστε την Είδηση

Τα σχόλια εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των χρηστών που τις δημοσιεύουν, τις οποίες και δεν υιοθετεί το philenews.com. Προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.