To Top
22:43 Κυριακή
21 Ιανουαρίου 2018
Επόμενο
Προηγούμενο
Η σκιαγράφηση ενός ρευστού κόσμου
ΑΡΧΙΚΗΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΚΡΙΤΙΚΕΣ & ΓΝΩΜΕΣ Η σκιαγράφηση ενός ρευστού κόσμου
  01 Ιανουαρίου 2018, 2:07 μμ  

Παρά τις περιορισμένες της υποδομές και κονδύλια,  η Πάφος οργάνωσε  και παρουσίασε περισσότερες από τριακόσιες δράσεις, φιλοξενώντας εκατοντάδες καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο σε μια χωρίς προηγούμενο για τον τόπο μας, διοργάνωση.

Πολλά έχουν ήδη γραφτεί ή θα γραφτούν ακόμα για την πορεία του θεσμού της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης στην Πάφο. Μέσα από μια ελεύθερη περιήγηση στο χρόνο, περιορίζομαι σε κάποιες  στιγμές σε 656 λέξεις . 

Η τελετή έναρξης, υπήρξε αφετηρία στο μακρύ ταξίδι της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος 2017. Η έναρξη απέδειξε, ότι η Πάφος μπορούσε ν’ αναμετρηθεί με τις απαιτήσεις μιας μεγάλης διοργάνωσης, δίνοντας το έναυσμα  για μια ολοχρονίς γιορτή στην πόλη. Σε θερμοκρασίες που περισσότερο θύμιζαν την αδελφή πολιτιστική πρωτεύουσα στη Δανία, η Τελετή κατακλύστηκε από χιλιάδες θεατές που γιόρτασαν, συγκινήθηκαν και ένιωσαν περήφανοι για τη δική τους πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης. 

Οι πρώτοι μήνες κύλησαν αργά,… όπως και τα έργα υποδομής.  Αττικόν, Μαρκίδειο, Χάνι, Μούτταλος μαζί με τις πλατείες και τους δρόμους, στάθηκαν ίσως οι μεγαλύτερες προκλήσεις στην υλοποίηση του προγράμματος  του  Πάφος 2017.  

Παρά τις περιορισμένες της υποδομές και κονδύλια,  η Πάφος οργάνωσε  και παρουσίασε περισσότερες από τρακόσιες δράσεις, φιλοξενώντας εκατοντάδες καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο σε μια χωρίς προηγούμενο για τον τόπο μας, διοργάνωση. Επιπλέον η συμμετοχή των πολιτών, των φορέων, των σχολείων και οι εκατοντάδες εθελοντές, δικαίωσαν τις προσδοκίες για μια αλλαγή στη νοοτροπία και σημασία του πολιτισμού στην καθημερινότητα των ανθρώπων. 

Η Φιλαρμονική του Βερολίνου υπήρξε αναμφίβολα το γεγονός με τη μεγαλύτερη προβολή. Ακόμα και η τελική δοκιμή σε συνδυασμό με την Ορχήστρα United by Music που συστάθηκε από νέους Μουσικούς των δύο κοινοτήτων, συγκέντρωσε τεράστιο ενδιαφέρον. Το πρωτομαγιάτικο Κονσέρτο της Ευρώπης, μπροστά από το Κάστρο της Πάφου αναμεταδόθηκε σε εκατομμύρια τηλεοπτικούς δέκτες στην Ευρώπη και αργότερα ηλεκτρονικά στην Ασία και τον υπόλοιπο κόσμο.

Το Ανοικτό Εργοστάσιο Πολιτισμού λειτούργησε  σε δεκάδες ανοιχτούς χώρους.  Η εγκατάσταση της διάσημης Γιαπωνέζας Chiharu Shiota στη Σπηλιά της Φάμπρικας, η πειραματική κεραμική  στην Ανδρολίκου, ο Ακάμας και οι προβολές στις κοινότητες μαζί με μουσικές συναντήσεις σε πλατείες και μοναστήρια. Μια «άλλη Λυσιστράτη» στην Οικία του Αιώνα και  ο Ακάθιστος Ύμνος σχεδόν …μεταφυσικά στη Στήλη του Αποστόλου Παύλου.

«Ιστορικά ημιτελές» …παρέμεινε το  «Άγγιγμα της Αφροδίτης», αφού  οι Μουσικοί της ΣΟΚ δεν έκαναν το χατίρι στην  Ούτε Λέμπερ, να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα στην ανεμοδαρμένη σκηνή του Κάστρου. 

Το Μάιο, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, επανήλθε η ζωή στο Χάνι του Ιμπραήμ με  το «Μεγάλο Μωσαϊκό». Δεκάδες δράσεις ακολούθησαν σ΄ ένα χώρο που μπορεί ν’ αποβεί καθοριστικός στην ανάπτυξη του κέντρου. Τη «Σκηνή που Ταξιδεύει» και το «Σινεμά στην Παραλία» παρακολούθησαν χιλιάδες Κύπριοι και επισκέπτες, ενώ πλήθη έσπευσαν  να καλωσορίσουν τους τυμπανιστές Yamato και τους «Ταξιδιώτες του Κόσμου» στη φαντασμαγορική καλοκαιρινή εκδήλωση «Αέναα Ταξίδια» γύρω από το λιμάνι. 

Τα  Φεγγάρια κι΄ Αστέρια μαζεύτηκαν  το καλοκαίρι στην Πάφο. Τους  Ασκενάζυ στο αρχαίο Ωδείο, ακολούθησαν οι συναυλίες στην Πέτρα του Ρωμιού, όπου οι φωνές των Μπρέγκοβιτς και Αρβανιτάκη συναντούν … το Φαλκόνι της Ελεονώρας, ενώ στην ίδια ακτογραμμή, ο Κώστας Τσόκλης προσκαλεί στα 10 Σημεία Όρασης.

Κορυφαία στιγμή, οι αφιερωμένες στον Γιάννη Κουνέλλη, Τρωάδες σε σκηνοθεσία  Θεόδωρου Τερζόπουλου. Ηθοποιοί από μοιρασμένες πόλεις και η μεγάλη Δέσποινα Μπεμπεδέλη στο ρόλο της Εκαβης. Το ίδιο τραγική και  η Κασσάνδρα της Κρίστα Βολφ με τη Φανί Αρντάν στο Κάστρο.

Το πρόγραμμα του Πάφος 2017 ανταποκρίθηκε στις σημερινές προκλήσεις με έργα που σκιαγράφησαν ένα ρευστό κόσμο εξαιτίας των δραματικών εξελίξεων σε όλα τα επίπεδα. Ανάμεσα σ' αυτά και δράσεις στην ιδιαίτερη περιοχή του Μουττάλου, που στόχευσαν στην ενοποίηση και επανασύνδεση αυτής της «περιοχής σε εκκρεμότητα», μετά από μισό αιώνα. 

Τα έργα ολοκληρώθηκαν. Το Αττικόν υποδέχθηκε το Α΄ διεθνές Φεστιβάλ Μονοδράματος  και το καινούριο Μαρκίδειο θέατρο σήκωσε αυλαία με τη Σιαρλότ Ράμπλινγκ. 
Η Πάφος, τις επόμενες μέρες θα  παραδώσει τον τίτλο  στη Βαλέττα και το Λέουβάρντεν αποχαιρετώντας τη χρονιά που σημάδεψε το παρόν και το μέλλον της, με μια  γιορτή  με το σημαδιακό  τίτλο « Όλα για αυτή την Πόλη». 
 
Αντί επιλόγου, η ομάδα Παφος 2017: 
Ανδρέας Λουκά, Ματθαίος Ιεροκηπιώτης, Σωτηρούλλα Κόννικου, Ελένη Αθανασίου, Αναστάζια Αναστασίου, Ανθή Ευαγγέλλου,Τούλα Μενελάου, Βάσω Μάργελου, Γαλάτεια Γεωργίου, Νάταλη Αναστασίου, Στέλιος Παπαγεωργίου, Παυλίνα Φλεβοτομά, Βαλεντίνος Στεφάνου, Αντρέας Σοφοκλέους, Γιάννης Σακέλλης, Γιώργος Λάζογλου, Τέρψα Βάσου, Γεωργία Ντέτσερ.

* Διευθύντρια Καλλιτεχνικού Προγράμματος Πάφος 2017

Σχολιάστε την Είδηση

Τα σχόλια εκφράζουν ΜΟΝΟ τις απόψεις των χρηστών που τις δημοσιεύουν, τις οποίες και δεν υιοθετεί το philenews.com. Προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται.