To Top
Επόμενο
Προηγούμενο
Ανδρέας Μανώλης: «Αυτόπτης μάρτυρας» για 44 χρόνια
ΑΡΧΙΚΗGOING OUTΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ • Ανδρέας Μανώλης: «Αυτόπτης μάρτυρας» για 44 χρόνια
  04 Δεκεμβρίου 2019, 3:18 μμ  
Ένα λεύκωμα με τις ειδησεογραφικές –και όχι μόνο– εικόνες του Κύπριου φωτορεπόρτερ. 

Ο Ανδρέας Μανώλης, όπως γράφει πολύ παραστατικά ο δημοσιογράφος Κώστας Βενιζέλος, είναι ταυτισμένος με το φωτορεπορτάζ. Στη φωτογραφική του μηχανή «κλειδώνει» σε κάθε κλικ την είδηση, την ιστορία του τόπου, τη ζωή καθενός χωριστά και όλων μαζί συλλογικά. Τούτο ούτε αυτονόητο είναι, ούτε και εύκολο. Χρειάζεται κανείς να έχει ένα ιδιαίτερο ταλέντο. Ο Ανδρέας Μανώλης είναι ταυτισμένος με το καθημερινό ρεπορτάζ, τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα της Κύπρου, τις μικρές ιστορίες καθημερινότητας.
 
Μια συλλογή από τέτοιες χαρακτηριστικές ιστορίες, από τον τεράστιο πλούτο της δραστηριότητάς του επί 44 χρόνια, περιλαμβάνεται στο λεύκωμα με τον εύγλωττο τίτλο «Αυτόπτης μάρτυρας», το οποίο παρουσιάζεται την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου στις 18:30, στη Δημοσιογραφική Εστία στη Λευκωσία. Για το λεύκωμα και τη δουλειά του Μανώλη θα μιλήσουν ο Κώστας Βενιζέλος, ο φιλόλογος Στέλιος Παπαντωνίου, ο γραφίστας Πέτρος Παπατρέτου και η δημοσιογράφος και φωτογράφος Αντιγόνη Δρουσιώτου.
Ο Ανδρέας Μανώλης, όπως λέει ο ίδιος, άρχισε να φωτογραφίζει γεγονότα κοινού ενδιαφέροντος μετά την απόλυσή του από την Εθνική Φρουρά τον Οκτώβρη του 1975, ύστερα από τρίχρονη θητεία. Ξεκίνησε από τη Λευκωσία με μια φτηνή 35άρα φωτογραφική μηχανή, δουλεύοντας για λίγους μήνες στη «Μάχη» του Σαμψών, μαθαίνοιντας να εμφανίζει και να τυπώνει μόνος του τα ασπρόμαυρα φιλμ του. Θεωρεί δασκάλους και εμπνευστές του τον φωτορεπόρτερ Τάκη Ιωαννίδη, ο οποίος τότε δούλευε στο Ασοσιέιτεντ Πρες, όπως και τους Άλεξ Ευθυβούλου, Φάνη Παρπαΐρη, Τζωρτζ ντερ Παρτόγκ, Φέλιξ Γιαξή, Μπάμπη Αβδελόπουλο.
 
Πήρε το «βάπτισμα του πυρός», όπως λέει ο ίδιος, το 1976 στον εμφύλιο του Λιβάνου, δίπλα στον Άλεξ Ευθυβούλου. Με μια επαγγελματική, πλέον, Minolta, «αλώνισαν» όλη τη χώρα ως το 1975, με τα φωτορεπορτάζ του να δημοσιεύονται στην «Απογευματινή». Ώσπου γύρω στα 1980, ο Χριστόφορος Παττίχης, με εισήγηση του αρχιοσυντάκτη Χριστάκη Κατσαμπά, τον πήρε στον «Φιλελεύθερο», την εφημερίδα που έμελλε να γίνει το δεύτερο σπίτι του για τις επόμενες δεκαετίες. Το αποτέλεσμα: «Χιλιάδες φωτογραφίες τα τελευταία  σαράντα τέσσερα χρόνια, που καταγράφουν λεπτό προς λεπτό την ιστορία της πατρίδας μας και όχι μόνο. Ένα γλυκόπικρο ταξίδι», όπως λέει ο ίδιος.
«Δεν μπορώ να απουσιάζω από αυτό το γεγονός», γράφει ο Κώστας Βενιζέλος πως του είπε πολλές φορές, όταν υπήρχαν μεγάλες σύνοδοι για την Κύπρο, διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό. «Είναι ιστορία, πρέπει να καταγραφεί», σημείωνε και κανείς δεν θα μπορούσε να τον πείσει να απουσιάζει. «Ήταν εκεί», γράφει ο Βενιζέλος, «παθιασμένος για τη δουλειά, να τρέχει ακούραστος, κουβαλώντας τις φωτογραφικές του μηχανές, να αλλάζει φακούς, να κάνει... επικίνδυνα ακροβατικά, για να έχει καλύτερο οπτικό πεδίο. Αυτό το πλήρωσε και με τραυματισμούς. Αυτό το πλήρωσε και σε μηχανές που έπεφταν στο... κενό. Οι φωτογραφίες του Ανδρέα Μανώλη “μιλούν”. Είναι  φωτογραφίες που θα πλαισιώσουν ένα δημοσιογραφικό κείμενο, αποτελούν όμως και την εικόνα που “ανακεφαλαιώνει” τη στιγμή που μεταβάλλεται σε αιωνιότητα».
 
Πηγή: philenews
Σχολιάστε ή διαβάστε πατώντας εδώ...