To Top
08:31 Δευτέρα
6 Απριλίου 2020
Επόμενο
Προηγούμενο
Πέντε λεπτά με τον Αντώνη Χατζηκυριάκου
ΑΡΧΙΚΗΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΙΝΩΝΙΑ • Πέντε λεπτά με τον Αντώνη Χατζηκυριάκου
  19 Φεβρουαρίου 2020, 10:46 πμ  

Διδάσκων Οθωμανικής Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο

«Διακοινοτικές και ενδοκοινοτικές σχέσεις στην Οθωμανική Κύπρο»

1 «Διακοινοτικές και ενδοκοινοτικές σχέσεις στην Οθωμανική Κύπρο» η διάλεξη που θα δώσετε σήμερα Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου στις 19:30 στο Ίδρυμα Σεβέρη (Ερμού 285, Λευκωσία). Το ζήτημα της συγκρότησης των κοινοτήτων και των μεταξύ τους σχέσεων στην οθωμανική Κύπρο είναι σημαντικό γιατί αποτελεί το ιστορικό υπόβαθρο του Κυπριακού. Επειδή όμως η ιστορία δεν είναι στάσιμη, τα ιστορικά τεκμήρια δεν επιβεβαιώνουν απαραίτητα το πώς αντιλαμβανόμαστε σήμερα τις διακοινοτικές σχέσεις της οθωμανικής περιόδου. 

2 Ποια ήταν η μορφή των διακοινοτικών σχέσεων κατά την Οθωμανική Περίοδο; Οι πηγές δείχνουν ότι οι διακοινοτικές σχέσεις κάλυπταν ένα ευρύ φάσμα που περιλάμβανε, για παράδειγμα, την αλληλεξάρτηση, τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, την αδιαφορία, την καχυποψία, την ένταση ή τη σύγκρουση. Εντοπίζουμε επίσης τα ίδια άτομα σε μία στιγμή να συνεργάζονται και σε μία άλλη να συγκρούονται. Οι εκφάνσεις αυτές, όσο αντιφατικές και αν μας φαίνονται, φυσιολογικά δεν αποκλείουν η μία την άλλη. 

3 Ήταν ειρηνικές ή συγκρουσιακές οι διακοινοτικές σχέσεις; Χωρίς να ήταν μόνο το ένα ή μόνο το άλλο, οι σχέσεις ήταν γενικά ειρηνικές με τη σημαντική εξαίρεση του 1821. Οι ανταγωνισμοί είχαν περισσότερο οικονομικό/κοινωνικό παρά θρησκευτικό/εθνοτικό χαρακτήρα. Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι συνεργάζονταν για να εξεγερθούν, για να καταγγείλουν την υπερφορολόγηση ή για να αποκομίσουν κέρδη εις βάρος ομοθρήσκων τους. 

4 Και οι ενδοκοινοτικές σχέσεις; Εστιάζοντας αποκλειστικά στις διακοινοτικές σχέσεις ασυνείδητα κάνουμε την παραδοχή ότι η χριστιανική ή η μουσουλμανική κοινότητα ήταν ένας αδιαφοροποίητος κοινωνικός μονόλιθος. Έχουμε, όμως, πλήθος τεκμηρίων που φανερώνουν κοινωνικές διαστρωματώσεις και ενδοκοινοτικούς ανταγωνισμούς, κάτι που εν τέλει συγκροτεί και την ίδια την κοινότητα. 

5 Ποια ήταν η κοινωνική οργάνωση της Οθωμανικής Κύπρου; Όπως σε όλη την οθωμανική επικράτεια, η κοινωνική δομή ήταν διττή. Υπήρχε η οριζόντια θρησκευτική διαφοροποίηση μουσουλμάνων/μη μουσουλμάνων. Εξίσου σημαντική ήταν και η κάθετη ταξική. Έτσι, κάποιοι μη μουσουλμάνοι που ήταν φορείς οθωμανικής εξουσίας ήταν πιο κοντά στη μουσουλμανική άρχουσα τάξη παρά στους κοινωνικά κατώτερους ομόθρησκούς τους.

antigoni.droussiotou@phileleftheros.com

  Αντιγόνη Σολομωνίδου Δρουσιώτου   
Σχολιάστε ή διαβάστε πατώντας εδώ...