Μία ιδιαίτερα σπάνια περίπτωση καταγράφηκε σε ζωολογικό κήπο στην Κόστα Ρίκα, καθώς ένας θηλυκός κροκόδειλος που βρισκόταν απομονωμένος και χωρίς σύντροφο για 16 χρόνια, αυτοαναπάρχθηκε γεννώντας ένα αυγό, που έφερε έμβρυο, το οποίο ήταν κατά 99,9% γενετικά πανομοιότυπο με τον ίδιο.

Το φαινόμενο που αποκαλείται «παρθενογένεση» έχει εντοπιστεί σε είδη πτηνών, ψαριών και άλλων ερπετών, αλλά ποτέ άλλοτε στους κροκόδειλους.

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό μπορεί να έχει κληρονομηθεί από έναν εξελικτικό πρόγονο, επομένως οι δεινόσαυροι μπορεί επίσης να ήταν σε θέση να αυτοαναπαραχθούν.

Το αυγό γέννησε ένας 18χρονος θηλυκός κροκόδειλος στο Πάρκο Ρεπτιλάνια τον Ιανουάριο του 2018, ωστόσο επανήλθε στο προσκήνιο λόγω μίας δημοσίευσης που έγινε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Royal Society journal.

Μάλιστα το έμβρυο εντός αυτού είχε σχηματιστεί πλήρως, αλλά ήταν θνησιγενές και δεν εκκολάφτηκε.

Ο κροκόδειλος που γέννησε το αυγό αποκτήθηκε όταν ήταν δύο ετών και κρατήθηκε μακριά από άλλους κροκόδειλους για όλη του τη ζωή. Εξαιτίας αυτού, η επιστημονική ομάδα του πάρκου επικοινώνησε με τον δρ. Γουόρεν Μπουθ που εργάζεται στο Virginia Tech και ερευνά τις παρθενογενέσεις εδώ και 11 χρόνια.

Μεγάλη αναφορά για παρθενογενέσεις όταν οι άνθρωποι είχαν αρχίσει να έχουν τα φίδια σαν κατοικίδια

Ο δρ. Μπουθ ανέλυσε το έμβρυο και διαπίστωσε ότι ήταν περισσότερο από 99,9% γενετικά πανομοιότυπο με τη μητέρα του – επιβεβαιώνοντας ότι δεν είχε πατέρα.

Μιλώντας στο BBC, o δρ. Μπουθ δήλωσε πως δεν τον εξέπληξε η ανακάλυψη. «Το βλέπουμε σε καρχαρίες, πουλιά φίδια και σαύρες και είναι εξαιρετικά κοινό και εκτεταμένο».

Όσον αφορά το γεγονός πως μέχρι στιγμής δεν είχαν καταγραφεί περιπτώσεις παρθενογένεσης σε κροκόδειλους και ανέφερε ότι οι άνθρωποι «δεν έχουν ψάξει για τέτοιες περιπτώσεις».

«Υπήρξε μία μεγάλη αναφορά για παρθενογενέσεις όταν οι άνθρωποι είχαν αρχίσει να έχουν τα φίδια σαν κατοικίδια αλλά ο μέσος άνθρωπος που έχει ένα ερπετό στην κατοχή του δεν έχει έναν κροκόδειλο», είπε χαρακτηριστικά ο Μπουθ.

Η μία θεωρία σύμφωνα με τον Μπουθ είναι ότι τέτοια περιστατικά συμβαίνουν σε είδη που έχουν τη δυνατότητα της παρθενογένεσης όταν μειώνεται ο αριθμός του πληθυσμού τους και βρίσκονται στα πρόθυρα του αφανισμού. Μάλιστα όπως σημείωσε αυτό μπορεί να συνέβη σε κάποια είδη δεινοσαύρων όταν οι αριθμοί τους είχαν μειωθεί λόγω των περιβαλλοντολογικών αλλαγών.

«Το γεγονός ότι ο μηχανισμός της παρθενογένεσης είναι ο ίδιος σε πολλά διαφορετικά είδη υποδεικνύουν ότι είναι μία πολύ αρχαία συμπεριφορά που έχει κληροδοτηθεί στο πέρασμα των ετών, οπότε αυτό υποστηρίζει την ιδέα ότι και ο δεινόσαυροι αναπαύονταν με αυτόν τον τρόπο», κατέληξε.

philenews/in.gr