Στις πρόσφατες Βουλευτικές εκλογές, κατά την διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας ειπώθηκαν αρκετές αρλούμπες και προτάσεις που εάν εφαρμοστούν η νέα οικονομική καταστροφή δεν θα αποφευχθεί.

Προτού σχολιάσω μερικές από αυτές τις προτάσεις θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι οι δύο πατρίδες μου η Κύπρος και η Ελλάδα έφθασαν στα πρόθυρα της πτώχευσης από τις λανθασμένες εκτιμήσεις ή και ανεδαφικές προτάσεις των πολιτικών. 

Στην Κύπρο η κυβέρνηση ΑΚΕΛ Χριστόφια που ανέλαβε την εξουσία το 2008, με ένα πλεόνασμα που ξεπερνούσε τα 550 εκατ. λίρες (€980 εκατ.) ο τότε Πρόεδρος Δημήτρης  Χριστόφιας όχι μόνο δεν διέγνωσε την επερχόμενη παγκόσμια ύφεση, ισχυριζόμενος ότι η κρίση δεν θα επηρεάσει την Κύπρο αλλά όταν οι ανώτεροι υπάλληλοι του Υπουργείου Οικονομικών με υπόμνημα τους του ζητούσαν την λήψη μέτρων δήλωσε ότι ο ίδιος γνωρίζει καλύτερα από τους μανταρίνους του Υπουργείου Οικονομικών. Το αποτέλεσμα ήταν το Δεκέμβρη του 2012 η Κυβέρνηση του να μη έχει τα χρήματα να πληρώσει τους μισθούς και τις συντάξεις τόσο του δημοσίου όσο και των συνταξιούχων των Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Η πτώχευση είχε αποφευχθεί χάρις στα δάνεια που δόθηκαν από τα ταμεία συντάξεως ημικρατικών οργανισμών, μεταξύ των οποίων της ΣΥΤΑ, ΑΗΚ και ΑΝΑΔ. Αποτέλεσμα της πολιτικής Χριστόφια ήταν  η ανεργία, η φτώχεια και τα κοινωνικά παντοπωλεία.

Στην Ελλάδα ο τότε αρχηγός της αντιπολίτευσης και του ΠΑΣΟΚ Γεώργιος Παπανδρέου, λίγο πριν τις εκλογές, ανήγγειλε πάρα πολλές οικονομικές παροχές. Όταν οι δημοσιογράφοι του υπέδειξαν ότι το κράτος δεν έχει τα λεφτά για να στηρίξει τις προτάσεις του, απάντησε ότι «λεφτά υπάρχουν».  Το ΠΑΣΟΚ κέρδισε τις εκλογές και ο Γ. Παπανδρέου έγινε πρωθυπουργός,  όμως πριν της λήξης της θητείας της κυβέρνησης του υποχρεώθηκε να καλέσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για να αποφύγει την πτώχευση. Και εδώ το επακόλουθο ήταν η ανεργία και η φτώχεια.

Ανέφερα τα πιο πάνω γιατί πρέπει να μαθαίνουμε από τα λάθη του παρελθόντος. Δυστυχώς τις αρλούμπες και ανεφάρμοστες προτάσεις της Άμεσης Δημοκρατίας πήραν φαίνεται στα σοβαρά οι πολιτικοί μας και, ή τις υιοθέτησαν ως έχουν είτε με αλλαγές.

Θα είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο που η κατώτατη σύνταξη θα είναι ίση με τον κατώτατο μισθό. Αν εφαρμοστή αυτή η εισήγηση ο συνταξιούχος θα έχει περισσότερο εισόδημα από αυτόν που εργάζεται γιατί αυτός που εργάζεται πληρώνει Κοινωνικές Ασφαλίσεις, μεταφορικά και άλλα μικροέξοδα που όλα μαζί ξεπερνούν τα €200. Επιπρόσθετα με την πιο πάνω πρόταση επιβραβεύουμε αυτούς που /κλέβουν το Ταμείο/ με την αδήλωτη εργασία και εισφορές λιγότερες από το εισόδημα τους.

Ναι πρέπει να αυξηθεί η κατώτατη σύνταξη όμως στα πλαίσια του νόμου των Κοινωνικών Ασφαλίσεων και όχι με κομματικά ή άλλα κριτήρια, αλλά με βάση την αρχή ότι η σύνταξη βασίζεται στις εισφορές. Προς τούτο επαναλαμβάνω τις εισηγήσεις μου που δημοσιεύθηκαν στον τύπο στις 31.3.2026.

1.Οι εισφορές να υπολογίζονται στο σύνολο των εισοδημάτων και τα τεκμαρτά εισοδήματα να ισχύουν μόνο για όσους δεν έχουν φορολογικό φάκελο. Αυτό όχι μόνο θα αυξήσει τα εισοδήματα του ταμείου αλλά σταδιακά θα συμβάλει στη μείωση των χαμηλοσυνταξιούχων πού σήμερα η πλειοψηφία τους προέρχεται από αυτούς που δηλώνουν χαμηλότερα εισοδήματα από αυτά που στην πραγματικότητα έχουν.

2.Να αλλάξει το σύστημα καθορισμού της βασικής σύνταξης  που σήμερα είναι ο μέσος όρος των εβδομαδιαίων εισφορών. Όταν ασφαλισμένος έχει 1733 εβδομαδιαίες εισφορές να δικαιούται όλη την βασική σύνταξη και για κάθε 52 λιγότερες εισφορές η μείωση να είναι 2%.

3.Η βασική σύνταξη να ισούται με τα 2/3 του εκάστοτε κατώτατου μισθού, ο οποίος θα πρέπει να αυξάνεται κάθε χρόνο με βάση τον πληθωρισμό και την αύξηση των μισθών.

4.Το 12% δεν πρέπει να καταργηθεί γιατί αυτοί που συνταξιοδοτούνται στα 63, όχι μόνο για δύο χρόνια δεν πληρώνουν εισφορές αλλά επιβαρύνουν το ταμείο με δύο χρόνια περισσότερο από αυτούς που θα συνταξιοδοτηθούν στο 65 έτος. Η λύση είναι η σταδιακή μείωση του με 3% για κάθε 3 χρόνια.

Τόσο η Κυβέρνηση όσο και η Βουλή δηλαδή τα πολιτικά κόμματα, έχουν ύψιστο καθήκον να διαφυλάξουν το σύστημα Κοινωνικών Ασφαλίσεων σαν τα μάτια τους. 

Το ελπίζω και το εύχομαι. 

*Τέως Γ. Γρ. ΣΕΚ