Ένας από τους πιο διάσημους πίνακες της Πινακοθήκης Ουφίτσι στη Φλωρεντία, ο πίνακας του Σάντρο Μποτιτσέλι «Primavera» (1480), παρέμεινε ευτυχώς άθικτος μετά την «αυτοκόλληση» δύο ακτιβιστών του κλίματος στο αριστούργημα.

Η διαμαρτυρία έγινε στις 22 Ιουλίου από έναν άνδρα και δύο γυναίκες από την ομάδα ακτιβιστών για το κλίμα Ultima Generazione (Τελευταία Γενιά)- με τους τρεις τους να απομακρύνονται από τους φρουρούς ασφαλείας. Ακόμα δεν έχουν γίνει γνωστές πληροφορίες για την πιθανή τους κατηγορία.

Εκπρόσωπος της γκαλερί αναφέρει ότι οι διαδηλωτές κόλλησαν στο γυαλί που κάλυπτε το έργο, το οποίο χρειάστηκαν 20 λεπτά για να καθαριστεί μετά το περιστατικό με την κόλλα. «Αν δεν υπήρχε το ειδικό γυαλί προστασίας -κάτι που η διεύθυνση του μουσείου έθεσε σε εφαρμογή με όλα τα μεγάλα αριστουργήματα πριν από μερικά χρόνια- τότε το έργο θα είχε υποστεί σοβαρές ζημιές». Οι διαμαρτυρόμενοι ξεδίπλωσαν επίσης ένα πανό που έγραφε: «Τελευταία γενιά: Όχι άλλο φυσικό αέριο, όχι άλλος άνθρακας».

Σε διαδικτυακή τους δήλωση, οι εκπρόσωποι της Ultima Generazione αναφέρουν ότι δεν υπήρξε κανένας κίνδυνος για το διάσημο έργο του Μποτιτσέλι. «Συντηρητές μας συμβούλευσαν να χρησιμοποιήσουμε μια κόλλα κατάλληλη για γυαλί και κορνίζες», δήλωσαν. Η ομάδα αναφέρει εν τω μεταξύ ότι οι κυβερνήσεις παγκοσμίως πρέπει «να σταματήσουν αμέσως την επαναλειτουργία των εγκαταλελειμμένων εργοστασίων άνθρακα και να σταματήσουν κάθε νέο έργο εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου».

«Με τον ίδιο τρόπο που υπερασπιζόμαστε την καλλιτεχνική μας κληρονομιά, θα πρέπει να είμαστε αφοσιωμένοι στη φροντίδα και την προστασία του πλανήτη που μοιραζόμαστε με τον υπόλοιπο κόσμο», προσθέτουν. Η ανακοίνωση στον Τύπο φέρει τον τίτλο «Δράσεις σε μουσεία: ας ξεκινήσουμε με το Uffizi», υπονοώντας ότι ενδέχεται να επίκεινται και άλλες ακτιβιστικές εκστρατείες σε ιταλικά ιδρύματα.

Το έργο «Primavera» παρουσιάζει εννέα μορφές από την κλασική μυθολογία συγκεντρωμένες σε ένα πορτοκαλεώνα, μεταξύ των οποίων η θεά του έρωτα και της ομορφιάς, η Αφροδίτη, και ένας Έρως με δεμένα μάτια, που εκτοξεύει το βέλος του. «Αν και το νόημα της σύνθεσης παραμένει μυστήριο, ο πίνακας είναι μια γιορτή της αγάπης, της ειρήνης και της ευημερίας», αναφέρει μια δήλωση στον ιστότοπο της Πινακοθήκης Ουφίτσι.

Η διαμαρτυρία ακολουθεί μια σειρά παρόμοιων δράσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο σε μεγάλα μουσεία και γκαλερί. Νωρίτερα αυτό το μήνα, περιβαλλοντικοί ακτιβιστές της ομάδας Just Stop Oil κόλλησαν πάνω στον διάσημο πίνακα του Τζον Κόνσταμπλ «The Hay Wain» (1821) στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου- στόχος ήταν επίσης η Kelvingrove Art Gallery and Museum στη Γλασκώβη, η Manchester Art Gallery και η Royal Academy of Arts στο Λονδίνο.

elculture.gr