Χρονικό ορίζοντα τριών χρόνων δίνει ο υπουργός Παιδείας στην ολοκλήρωση του συστήματος ψηφιακού μετασχηματισμού στα σχολεία. Ο Πρόδρομος Προδρόμου επανέφερε το θέμα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης των σχολικών μονάδων, στο πρόσφατο σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε για τους διευθυντές Μέσης Εκπαίδευσης, επισημαίνοντας πως πρόκειται για ένα σημαντικό θέμα, για το οποίο θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις σύντομα. 

Όπως ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός στους διευθυντές των σχολείων –κάνοντας λόγο για μια «καλή είδηση»– μετά από αρκετά χρόνια και πολλές προσπάθειες, προχωρά για υλοποίηση το πολύ μεγάλο έργο του ηλεκτρονικού μετασχηματισμού του σχολείου. 

«Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σύστημα, το οποίο μέσα σε διάστημα τριών ετών θα φέρει μια ριζική αλλαγή στην εμπειρία της λειτουργίας των σχολείων, σηματοδοτώντας ένα άλμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Με την ολοκλήρωση του έργου θα αλλάξει ριζικά η σχέση όλων με το σχολείο, τη λειτουργία και τις εργασίες του.

Όλοι, εκπαιδευτικοί, μαθητές και μαθήτριες, όπως και οι γονείς, θα μπορούν να αντλούν πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του σχολείου και τα προσωπικά ζητήματα τους, αλλά και να διεκπεραιώνουν εργασίες ηλεκτρονικά. Θα περιοριστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η γραφειοκρατία και θα απλοποιηθούν οι σχέσεις με το σχολείο. Θα γίνονται με μεγάλη άνεση οι σχετικές εργασίες και θα ενταχθεί καλύτερα και με φιλικό τρόπο το σχολείο στην καθημερινή ζωή και στην κοινότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Προδρόμου.

Αναφορικά με το έργο αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι κυρίως αφορά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση των σχολείων. Δηλαδή, το πώς οι σχολικές μονάδες θα διαχειρίζονται τις εργασίες και τις διαδικασίες τους ηλεκτρονικά. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνεται στο μέλλον και η επικοινωνία των σχολείων με το υπουργείο Παιδείας για τα διάφορα θέματα που τρέχουν αλλά και για τις διαδικασίες που χρειάζονται. Πέραν όμως από την ηλεκτρονική λειτουργία εσωτερικά (σχολικών μονάδων και Υπουργείου), εμπλοκή σε αυτή τη διαδικασία θα έχουν και οι γονείς των μαθητών στα σχολεία, οι οποίοι, όπως πληροφορούμαστε, θα μπορούν να έχουν ηλεκτρονική πρόσβαση σε στοιχεία που τους αφορούν καθώς και σε διαδικασίες που θα πρέπει να διεκπεραιώνουν. Ήδη, έγινε μια προσπάθεια με τις ηλεκτρονικές εγγραφές των παιδιών, κάτι που φαίνεται να έχει αφήσει θετικά, πρώτα αποτελέσματα. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι στο πρόσφατο παρελθόν, ο υπουργός Παιδείας αναφερόμενος στο θέμα της ηλεκτρονικής διοίκησης των σχολικών μονάδων ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι προχωρά και αυτό στο πλαίσιο της συγχρηματοδότησης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Το «Σύστημα Υπηρεσιών Υποστήριξης» αφορά στην ηλεκτρονική διοίκηση του σχολικού συστήματος και όπως είχε τονίσει τότε ο αρμόδιος υπουργός, «πρόκειται για ένα έργο με συνολική δαπάνη πέραν των 30 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα αλλάξει ολοκληρωτικά την καθημερινή σχέση όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης (εκπαιδευτικών, μαθητών και μαθητριών και γονέων και κηδεμόνων) με το σχολείο». 

Συγκεκριμένα, με την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής διοίκησης, όλες οι απαραίτητες εργασίες θα μπορούν να γίνονται ηλεκτρονικά και οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν ανά πάσα στιγμή πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες σχετικά με τη φοίτηση ή άλλα παρεμφερή θέματα. Το έργο περιλαμβάνει την προμήθεια και ανάπτυξη συσκευών (hardware) και λογισμικού (software), όπως και υπηρεσιών συντήρησης και λειτουργίας.  

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πιο πάνω μπορεί να υπήρχαν στα πλάνα που κατά καιρούς εξέταζε το υπουργείο Παιδείας, ωστόσο η πανδημία του κορωνοϊού φαίνεται να έχει επισπεύσει τις διαδικασίες κι ενδεχομένως να άλλαξε τις προτεραιότητες. Το γεγονός ότι τον Μάρτιο του 2020 το lockdown καθώς και οι άλλοι περιορισμοί που ακολούθησαν στο πλαίσιο της διαχείρισης της πανδημίας, έβαλαν λουκέτο στα σχολεία και κατ’ επέκταση στη διά ζώσης εκπαίδευση, έκαναν τους αρμόδιους να στραφούν στην τηλεκπαίδευση. Οι δυσκολίες που παρατηρήθηκαν αλλά και τα περιορισμένα μέσα που υπήρχαν στη διάθεση σχολείων και αρκετών μαθητών, είχαν δυσκολέψει την παιδαγωγική διαδικασία, με τους εκπαιδευτικούς να το τονίζουν καθημερινά και με το υπουργείο να καλείται να βρει τις αναγκαίες λύσεις. 

Τρέχουν και για ψηφιακές τάξεις

Εκτός όμως από τα πιο πάνω, σημαντικός πυλώνας της προσπάθειας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι και ο εξοπλισμός. Ήδη, τρέχουν και οι διαδικασίες για τις ψηφιακές τάξεις που εδώ και αρκετούς μήνες έχει εξαγγείλει το υπουργείο Παιδείας. Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός των ψηφιακών σχολικών αιθουσών αφορά συνολικά 6.600 τάξεις, ενώ σε αυτό το έργο θα επενδυθούν €11 εκατομμύρια. Αναφορικά με το χρηματικό ποσό, αξίζει να σημειωθεί ότι κατά καιρούς έχει λεχθεί από αρμόδιους του υπουργείου Παιδείας (ακόμη και ενώπιον της επιτροπής Παιδείας της Βουλής), ότι κατά το μεγαλύτερο μέρος του έργου θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πέραν της υλικοτεχνικής υποδομής, στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το υπουργείο Παιδείας έχει υποβάλει ολοκληρωμένη πρόταση για την ψηφιακή αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με τον μετασχηματισμό των Αναλυτικών Προγραμμάτων, την παραγωγή κατάλληλου υποστηρικτικού εκπαιδευτικού υλικού και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.  

Όπως πληροφορείται ο «Φ», τώρα η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο των προσφορών. 

Για κάθε σχολική αίθουσα προβλέπονται: 

> Βιντεοπροβολέας (όπου τυγχάνει εφαρμογής).

> Κατάλληλη συσκευή «έξυπνης» τηλεόρασης (65’’), όπου χρειάζεται.

> Ατομικά και ομαδικά μικρόφωνα.

> Βιντεοκάμερες (για την παρουσίαση ασκήσεων, πειραμάτων ή άλλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων).

> Ηλεκτρονικές πινακίδες γραφής με πενάκι-graphic tablet (όπου τυγχάνει εφαρμογής).

Ήδη αυτή τη χρονιά διεκπεραιώθηκε μεγάλο μέρος των απαραίτητων διαδικασιών, με το Υπουργείο να υπολογίζει ότι η εφαρμογή του μεγάλου αυτού έργου θα αρχίζει από τον Σεπτέμβριο του 2023. 

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Από το ένα άκρο στο άλλο

Από το «δεν μπορώ να συνδεθώ, στο δεν μπορώ να αποσυνδεθώ»! Λέτε αυτό να πάθουν στα σχολεία, εκπαιδευτικοί και μαθητές με τον ψηφιακό μετασχηματισμό που έρχεται; Δύο χρόνια μετά την πρώτη επαφή τους με την τηλεκπαίδευση, αν σκεφτεί κανείς τι έχουν περάσει θα τους φαίνεται απίστευτο. Ας θυμηθούμε μερικά από τα δύσκολα του Μάρτη του 2020 και όχι μόνο: Σχολεία χωρίς εξοπλισμό και ψηφιακό υλικό, μαθητές χωρίς υπολογιστές για να μπορούν να παρακολουθούν μάθημα, μικρόφωνα που δεν άνοιγαν ποτέ και ηλεκτρονικά συστήματα που έπεφταν, παρουσίες και απουσίες μέσα από μια οθόνη με κλειστές όμως τις κάμερες.

Αν πάντως υλοποιηθούν όλα όσα εξαγγέλλουν, ενδεχομένως να φτάσουμε στο άλλο άκρο. Ίσως θα αναζητούμε και τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας!