Η σύγκληση έκτακτου συνεδρίου από την ΕΔΕΚ προς συζήτηση του αρνητικού εκλογικού αποτελέσματος των βουλευτικών εκλογών είναι κατά τον κομματικό πρόεδρο του, το βήμα που θα οδηγήσει σε ενέργειες ανασχεδιασμού του σοσιαλιστικού κόμματος.

Ο Νίκος Αναστασίου στη συνέντευξή του στο «Φ», εξηγεί ότι μοναδικό σκεπτικό ήταν να δοθεί το δικαίωμα  της ελεύθερης έκφρασης υπό το βάρος του αρνητικού αποτελέσματος των εκλογών του Μαΐου. Ξεκαθαρίζει ότι για την ηγεσία το θέμα του μητρώου μελών είναι λήξαν και συνεπώς για την εκλογή στα συλλογικά όργανα ισχύουν οι καταστατικές πρόνοιες. Τονίζει την ανάγκη για λήψη αποφάσεων και δρομολόγηση ενεργειών προς την κατεύθυνση του ανασχεδιασμού της δράσης του κόμματος, με στόχο τη συνέχιση της πολιτικής του παρέμβασης, σε εθνικό και κοινωνικό επίπεδο.

Υποδεικνύει την αναγκαιότητα για αποπομπή  «της νοοτροπίας του κομματικού ατομικισμού» και υιοθέτησης της συλλογικότητας. Παραδεχόμενος: «Αυτό μας λείπει, η συλλογικότητα». Απορρίπτει την ιδέα ανοιχτού συνεδρίου όπως έγινε από το ΠΑΣΟΚ επιχειρηματολογώντας πως: «Στόχος μας είναι να πείσουμε τους συμπολίτες μας να αγκαλιάσουν τις θέσεις μας γιατί το θέλουν, να ενωθούν μαζί μας γιατί το θέλουν, να γίνουν Εδεκίτες γιατί το θέλουν, όχι γιατί πρέπει να εξυπηρετήσουν την πρόσκαιρη προσωπική ατζέντα του οποιουδήποτε». Σε ότι αφορά την πρόταση Νικόλα δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας για σύμπραξη ανκαι διαμηνύει ότι η ΕΔΕΚ αναμένει την επίσημη πρόταση του ΔΗΚΟ.

Απευθύνετε έκκληση για ενότητα. Ιδιαίτερα μετά το εκλογικό αποτέλεσμα των βουλευτικών, η επάνοδος θα γίνει άνευ όρων; Θα αρθούν οι διαγραφές και το σβήσιμο μελών από το μητρώο;

– Η έκκληση για ενότητα είναι συνεχής. Ακόμα και τώρα απευθύνω κάλεσμα σε όλους να ενισχύσουν την προσπάθεια, για την ανάκαμψη της ΕΔΕΚ. Προ των εκλογών, το κάλεσμα μου είχε ιδιαίτερη σημασία, καθώς το διακύβευμα ήταν η συνέχιση της κοινοβουλευτικής παρουσίας της ΕΔΕΚ. Είχα καλέσει όλα τα μέλη και φίλους της ΕΔΕΚ, συμπεριλαμβανομένων μελών που για κάποιο λόγο αποστασιοποιήθηκαν, διαγράφηκαν ή ζήτησαν να διαγραφούν, να συμμετέχουν στην Παγκύπρια Συνδιάσκεψη της ΕΔΕΚ που έγινε την 9η Νοεμβρίου 2025, διευκρινίζοντας ότι η συμμετοχή τους και μόνο από την 9η Νοεμβρίου, θα σημαίνει ότι ασπάζονται τις αρχές, τις αξίες και τις θέσεις του κόμματος. Την ίδια πολιτική και τακτική τήρησα και μετά την 9η Νοεμβρίου 2025, για όσους θα συστρατεύονταν με την ηγεσία και τον κόσμο της ΕΔΕΚ στη μάχη των εκλογών.

Αυτό που ακούμε είναι  ότι γίνεται κάλεσμα επανεγγραφής. Επανεγγραφή όμως σημαίνει ότι κάποια παλιά στελέχη δεν θα δικαιούνται να διεκδικήσουν εκλογή σε συλλογικά όργανα αφού θα κληθούν να περάσουν από διαδικασία;

– Ουδέποτε έχω μιλήσει για επανεγγραφή. Πάντα μιλούσα για ενότητα, συστράτευση και συμπόρευση. Σύμφωνα με το Καταστατικό της ΕΔΕΚ, το μέλος του κόμματος έχει το δικαίωμα να εκλέγει όργανα αλλά και να εκλέγεται, αφού περάσουν έξι μήνες από την εγγραφή του στο κόμμα.

Το Καταστατικό επίσης προνοεί πως κάθε μέλος που έχει συνεχή και ενεργή παρουσία τα τελευταία 5 χρόνια στην κομματική δράση μπορεί να διεκδικήσει εκλογή για τις θέσεις Προέδρου, Αναπληρωτή Προέδρου ή Αντιπροέδρου του Κόμματος.

Η νομιμοφροσύνη και η συμμόρφωση με το Καταστατικό είναι απαραίτητη, καθώς δεν θέλω σε καμία περίπτωση να ζήσουμε περιπέτειες και προσφυγές σε δικαστήρια, όπως τις βιώσαμε το 2021.

– Με ποιο μητρώο θα πάτε σε εκλογικό συνέδριο;

– Με βάση την απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής, κατόπιν δικής μου εισήγησης, έχει υιοθετηθεί το μητρώο μελών του 2015/2017 στο οποίο προστέθηκαν τα νέα μέλη από το 2017 και μετά. Υπάρχει επίσης λεπτομερές έγγραφο που κατατέθηκε στην Κεντρική Επιτροπή, το οποίο ξεκαθάρισε το μητρώο. Ως εκ τούτου, το θέμα του μητρώου θεωρείται λήξαν από τα συλλογικά όργανα του κόμματος.

Εσείς ως πρόεδρος αναλάβατε ευθύνη για το εκλογικό αποτέλεσμα, και υποβάλατε παραίτηση που δεν έγινε δεχτή. Παραιτήσεις δεν θάπρεπε να είχαν υποβληθεί από όλα τα στελέχη της κομματικής ηγεσίας και των συλλογικών οργάνων και να ζητηθεί ανανέωση εντολής;

– Είναι γνωστό ότι είχα πρόθεση να υποβάλω την παραίτηση μου από τη νύχτα των εκλογών, αναλαμβάνοντας την ευθύνη που μου αναλογεί για το αρνητικό αποτέλεσμα. Εκείνο το βράδυ, μετά από έντονες παραινέσεις συναγωνιστών, έκανα δεύτερες σκέψεις. Αλλά, όφειλα στη συνείδηση μου, να θέσω την παραίτηση μου στη διάθεση της Κεντρικής Επιτροπής, η οποία δεν την έκανε αποδεχτή.

Σε ότι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης σας, δεν έγινε συζήτηση και δεν υπήρξε καμία απόφαση. Υπήρχαν διαφορετικές απόψεις όμως θα πρέπει να τονίσουμε ότι το κόμμα για να μπορέσει να προχωρήσει σε συνέδριο με βάση το Καταστατικό χρειάζονται αποφάσεις συλλογικών οργάνων.

Εσείς είστε ικανοποιημένος από τη λειτουργία του Πολιτικού Γραφείου και της Κεντρικής Επιτροπής  της ΕΔΕΚ που ουσιαστικά κληρονομήσατε;

– Το κάθε μέλος της Κεντρικής Επιτροπής και του Πολιτικού Γραφείου, χωριστά, είναι εξαιρετικοί συναγωνιστές και συναγωνίστριες, οι πλείστοι καταξιωμένοι και άλλοι φερέλπιδες. Ωστόσο, θεωρώ ότι πρέπει και στα δύο σώματα και γενικά στην ΕΔΕΚ, να αποπέμψουμε τη νοοτροπία του κομματικού ατομικισμού και να υιοθετήσουμε πλήρως και συνειδητά τη συλλογικότητα. Και αυτό πρέπει να γίνει από τον Πρόεδρο μέχρι το τελευταίο μέλος της κάθε επαρχιακής επιτροπής. Αυτό μας λείπει, η συλλογικότητα.

Το ακούω από στελέχη της ΕΔΕΚ και θα ρωτήσω ευθέως γιατί δεν πηγαίνετε σε ανοιχτό συνέδριο όπως έγινε από το  ΠΑΣΟΚ και το ΣΥΡΙΖΑ; Τι σάς φοβίζει και δεν ανοίγετε το κόμμα;

-Το αδελφό μας κόμμα, το ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς έχει υποχωρήσει στο 9,6% και ο ΣΥΡΙΖΑ στο 1,4%, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις. Το σημειώνω αυτό, για να καταδείξω ότι η μέθοδος των δήθεν «ανοιχτών» συνεδρίων και των δήθεν «ανοιχτών» μητρώων, ενισχύει τη ψήφο μίας χρήσης και το μέλος της μίας χρήσης, αλλά όχι την εκλογική δύναμη. Στόχος μας δεν είναι να εγγράφει μέλη, παραδείγματος χάρη, ο Νίκος Αναστασίου, για να εκλεγεί στην ιεραρχία της ΕΔΕΚ, αλλά αυτά τα δήθεν «μέλη» να μη ψηφίζουν την ΕΔΕΚ. Στόχος μας είναι να πείσουμε τους συμπολίτες μας να αγκαλιάσουν τις θέσεις μας γιατί το θέλουν, να ενωθούν μαζί μας γιατί το θέλουν, να γίνουν Εδεκίτες γιατί το θέλουν, όχι γιατί πρέπει να εξυπηρετήσουν την πρόσκαιρη προσωπική ατζέντα του οποιουδήποτε. Επίσης, δεν μπορώ να μην υπολογίσω τον κίνδυνο της διαστρέβλωσης ενός κόμματος από άλλο κόμμα ή άλλες δυνάμεις, δηλαδή μαζική διείσδυση προσωρινών μελών, με στόχο την παρέμβαση στην εσωτερική διάταξη του κόμματος. Για μας το κόμμα, η ΕΔΕΚ, είναι το σύνολο των πολιτικών, των θέσεων, των αρχών και αξιών και όχι ο καθένας από εμάς.     

Οι σχέσεις σας με τον Πρόεδρο πως είναι; Στελέχη σας μέμφονται την κυβέρνηση και τον Πρόεδρο για την εκλογική σας  αποτυχία;

– Η προσωπική μου σχέση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας είναι άριστη. Και αυτό είναι υποβοηθητικό και στη διαμόρφωση των πολιτικών σχέσεων. Οι οποίες πολιτικές σχέσεις, θα επιθυμούσα να ήταν καλύτερες. Έχω αναφερθεί πολλές φορές, στο μεγάλο περιθώριο βελτίωσης των σχέσεων, που υπάρχει ενώπιον μας. Και αυτό είναι κοινή διαπίστωση και δική μου και του Προέδρου Χριστοδουλίδη. Όντως, στελέχη του κόμματος εξέφρασαν την άποψη ότι η συνεργασία μας με την κυβέρνηση επηρέασε αρνητικά την ΕΔΕΚ στις βουλευτικές εκλογές. Υπάρχει η άποψη ότι δεν καταφέραμε να πείσουμε ότι η συνεργασία της ΕΔΕΚ με την κυβέρνηση είναι παραγωγική, δόθηκε η εντύπωση ότι η κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζει την ΕΔΕΚ με τον πρέποντα σεβασμό και ότι δεν υπάρχει η σωστή συνεννόηση και συνεργασία και αυτό προκάλεσε απώλεια ψήφων από μερίδα του κόσμου της ΕΔΕΚ που δεν ευνοεί τη συνεργασία της ΕΔΕΚ με την κυβέρνηση. Αυτό το σημαντικό θέμα, θα το συζητήσουμε στο ιδεολογικο – πολιτικό μέρος του συνεδρίου του ερχομένου Νοεμβρίου. Και το κάθε μέλος θα μπορεί να καταθέσει την άποψη του.     

– Να αναμένουμε αποχώρηση από το κυβερνητικό σχήμα μετά την απόφαση της Μαρίας Παναγιώτου για διορισμό στο δημόσιο σχολείο;  

– Να αναμένουμε τις εξελίξεις και σε ότι αφορά τις προσωπικές επιλογές της Μαρίας Παναγιώτου και σε ότι αφορά τις αποφάσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας και την άσκηση του συνταγματικού δικαιώματος του για ανασχηματισμό και σε ότι αφορά τις απόψεις των μελών της ΕΔΕΚ στον προσυνεδριακό διάλογο και στο συνέδριο.  

– Πως προέκυψε τώρα η προκήρυξη έκτακτου συνεδρίου και γιατί σε βάθος χρόνου;

– Χρησιμοποίησα τις εξουσίες που μου παρέχει το Καταστατικό του κόμματος, για να συγκαλέσω έκτακτο συνέδριο την Κυριακή 5 Ιουλίου 2026, με μοναδικό σκεπτικό, να δοθεί, όσο το δυνατό σε περισσότερα μέλη, το δικαίωμα να εκφραστούν ελεύθερα και δημοκρατικά, υπό το βάρος του αρνητικού αποτελέσματος των βουλευτικών εκλογών του Μαΐου.

Υπάρχει ανάγκη να παρθούν αποφάσεις και να δρομολογηθούν ενέργειες προς τη κατεύθυνση του ανασχεδιασμού της δράσης του κόμματος, με στόχο τη συνέχιση της πολιτικής του παρέμβασης, σε εθνικό και κοινωνικό επίπεδο.

Απαιτούνται αποφάσεις και ενέργειες, έτσι ώστε η ΕΔΕΚ να μπορέσει να αναπτύξει αποτελεσματικότερη δράση παρέμβασης και αντιμετώπισης των προβλημάτων που απειλούν και ταλανίζουν την Κύπρο.

Αυτή η διαδικασία θα είναι πιο αποτελεσματική, αν διεξαχθεί πιο μαζικά, στο πλαίσιο του έκτακτου συνεδρίου. Προσβλέπω σε ένα παραγωγικό διάλογο, εφόσον όλοι έχουμε γνώμονα το καλό της ΕΔΕΚ. Για το βάθος χρόνου που αναφέρατε, νομίζω ότι η 5η Ιουλίου δεν αποτελεί βάθος χρόνου. Από τις 24 Ιουνίου που υιοθετήθηκε η πρόταση μου, μέχρι τις 5 Ιουλίου, είναι δέκα ημέρες, χρονικό διάστημα απαραίτητο για να προετοιμαστεί διαδικαστικά το έκτακτο συνέδριο.