Μια ανατριχιαστική ματιά στην κοινοτοπία του κακού χαρακτηρίζεται η ταινία του Τζόναθαν Γκλέιζερ «Ζώνη Ενδιαφέροντος» (The Zone of Interest), που προβάλλεται από την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου στο Πάνθεον.

Η πολυσυζητημένη ταινία περιγράφει την ειδυλλιακή καθημερινότητα της επταμελούς οικογένειας του διοικητή του Άουσβιτς Ρούντολφ Ες και της συζύγου του Χέντβιχ, που περνούν τις μέρες τους σ’ ένα πανέμορφο σπίτι με κήπο δίπλα στον τοίχο του στρατοπέδου, με έναν φράχτη να τη χωρίζει από την απόλυτη φρίκη.

Είναι βασισμένη στο βιβλίο ομότιτλο μυθιστόρημα του Μάρτιν Έιμις.

O Βρετανός σκηνοθέτης μάς κάνει να στρέψουμε το βλέμμα από την άλλη πλευρά του τοίχου, στην αντίπερα όχθη του ποταμού Σόλα, που χωρίζει το άψογο σπίτι του Ρούντολφ Ες και της πολυμελούς οικογένειάς του από το κρεματόριο του Άουσβιτς, που οι ναζί αποκαλούσαν κατ’ ευφημισμόν «Ζώνη Ενδιαφέροντος» («Interessengebiet»).

Η κάμερά του δεν περνάει ποτέ από την εσωτερική πλευρά του συρματοπλέγματος, επιμένοντας σε ακίνητα, αυστηρά μεσαία και μακρινά πλάνα, επιτρέποντας μόνο σε μηχανικούς ήχους να μας παραπέμπουν σε αυτό που ήδη γνωρίζουμε ότι συνέβη.

Παίζουν: Σάντρα Χίλερ, Kρίστιαν Φρίντελ, Μαξ Μπεκ, Φρέγια Κρόιτσκαμ.

Λευκωσία, Πάνθεον, 22-28 Φεβρουαρίου. 22-25/2 8.30μ.μ., 27-28/2 9.30μ.μ. 24 & 25/2 επιπλέον προβολή στις 6μ.μ. 26/2 δεν έχει προβολή, pantheon-theatre.com Διάρκεια: 150’

Κριτικές

«Εννέα χρόνια μετά το συναρπαστικό ‘Under the Skin’, ο σκηνοθέτης μεταφέρει ελεύθερα στη μεγάλη οθόνη, το ομώνυμο μυθιστόρημα του Μάρτιν Έιμις, προσφέροντας ένα ανατριχιαστικό στιγμιότυπο της πραγματικότητας των στρατοπέδων συγκέντρωσης και έναν προβληματισμό για τα όρια της ανθρώπινης ψυχής.» (Benoit Pavan)

«Ο Τζόναθαν Γκλέιζερ, έφτιαξε μια πραγματεία που παγώνει το αίμα για την κοινοτοπία του κακού, – και αποδείχθηκε επιτυχία στις Κάννες, όπου έλαβε χειροκροτήματα για έξι λεπτά. Χωρίς να θέλει να μειώσει την ιστορική ιδιαιτερότητα και την απερίγραπτη κακία των χαρακτήρων, ο Γκλέιζερ θέτει το ερώτημα πόσα βάσανα είμαστε όλοι διατεθειμένοι να αγνοήσουμε, μόνο και μόνο επειδή συμβαίνει σε άλλο μέρος του κόσμου, ή ακριβώς έξω από τα σπίτια μας ή πέρα από τη δικιά μας ζώνη του ενδιαφέροντος. Έχει κάνει ένα αριστούργημα: μια σπουδαία ταινία και ένα σπουδαίο έργο τέχνης.» (BBC)

«Η ταινία, με την υπέροχη μουσική από την Mica Levi και την ηχητική σχεδίαση από τον Johnnie Burn, έχει αναμφισβήτητη δύναμη. Ίσως το πιο εντυπωσιακό πλάνο που δημιούργησε ο σκηνοθέτης και ο διευθυντής φωτογραφίας Łukasz Żal είναι η αιχμηρή, βαθιά εστιακή θέα από τον γοητευτικό μπροστινό κήπο, κάτω από το μονοπάτι προς τον τοίχο του στρατοπέδου.» (The Guardian)

«Είναι μια αξιοσημείωτη ταινία — ανατριχιαστική και βαθιά, διαλογιστική και καθηλωτική, μια ταινία που κρατά το ανθρώπινο σκοτάδι στο φως και το εξετάζει σαν να βρίσκεται κάτω από μικροσκόπιο. Και το κάνει με μια συναρπαστική πρωτοτυπία. Αυτό που αιωρείται πάνω από κάθε στιγμή είναι ένα ανθρώπινο τερατούργημα που προκαλείται και καταπιέζεται ταυτόχρονα.» (Variety)

«Τολμηρές στιλιστικές πινελιές αναδύονται κατά καιρούς, κυρίως το πρελούδιο στο απόλυτο σκοτάδι και ασπρόμαυρες σεκάνς σε αρνητικές που φαινομενικά φαίνεται να απεικονίζουν τους παραμυθένιους εφιάλτες της μικρής κόρης του ζευγαριού. Οι ηθοποιοί είναι εξαιρετικοί. Η ταινία μας κάνει να τους γνωρίζουμε ως ανθρώπους που υποδύονται ρόλους μέσα στο σύμπαν του ναζιστικού πρωτοκόλλου, ταυτόχρονα ηθικά άρρωστοι και φαντάσματα σε μια τεράστια δολοφονική μηχανή. (Screen)

«Αντι-δράμα του Ολοκαυτώματος. Μια ανατριχιαστική ματιά στην κοινοτοπία του κακού: Μια οικιακή νεκρή φύση για τον διοικητή του Άουσβιτς και μια άλλη ιατροδικαστική ανάλυση της ανθρώπινης ενσυναίσθησης.» (IndieWire)