Eπίκαιρα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της σύγχρονης μουσικής θέτει και τροφοδοτεί το σύνολο σύγχρονης μουσικής Ictus από τις Βρυξέλλες, που κάνει το κυπριακό ντεμπούτο του την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου στο 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής Φάρος

Από τα πιο φημισμένα σύνολα μουσικής της εποχής μας, πειραματίζεται με προγράμματα που απευθύνονται σε ένα πολιτιστικά ευαίσθητο μα όχι εξειδικευμένο κοινό: στους λάτρεις του θεάτρου, του χορού, της περφόρμανς και της μουσικής. 

Στην συναυλία της Λευκωσίας παντρεύουν τους πιο εμβριθείς και στοχαστικούς ήχους τους με τη ζεστή φωνή της νεαρής Βελγίδας σοπράνο Σούτκιν Έλμπερς για να ερμηνεύσουν ένα υμνολόγιο στη νύχτα: προσευχές, μακρινά τραγούδια, πνιχτές μελωδίες.

Η μουσική τους στο The Shoe Factory αντιπαραβάλλεται με τα τροπάρια της Οσίας Κασσιανής της Κωνσταντινούπολης από τον 9ο αιώνα, της πρώτης γυναίκας συνθέτριας που οι παρτιτούρες της επέζησαν μέσα από τους αιώνες. Η συναυλία θα περιλαμβάνει επίσης έργα των Τζον Κέιτζ, Ντμίτρι Σοστακόβιτς, Σαλβατόρε Σκιαρίνο, Μάικλ Πιζάρο, Ταρκίνιο Μερούλα, Φίλιπο Περόκο, Τζέιμς Τένι.

Με επικεφαλής τον μαέστρο Ζορζ-Ελί Οκτόρς, σε μια εποχή που τα μουσικά σύνολα προσέγγιζαν τους εαυτούς τους ως μικρογραφίες μεγαλύτερων ορχηστρών που αποτελούνταν από υψηλού τεχνικού επιπέδου σολίστες, το σύνολο Ictus μεταλλάχθηκε σε «ηλεκτρική ορχήστρα» προσλαμβάνοντας, για παράδειγμα, έναν ηχολήπτη ως οργανοπαίκτη. Εν συνεχεία, το σύνολο εξελίχθηκε σε μια πολύπλευρη κολεκτίβα δημιουργικών μουσικών, αφιερωμένων στην πειραματική μουσική με την ευρεία έννοια. Η ιστορία συνεχίζεται. 

Καθώς η νύχτα πέφτει, οι ταυτότητες ξεθωριάζουν– σύγχρονες ή αρχαίες, δεν έχει καμία σημασία πια. 

  • Λευκωσία, The Shoe Factory, Παρασκευή 6 Οκτωβρίου, 8.30μ.μ. 22663871  pharosartsfoundation.org

Ictus Ensemble

  • Χρυσή Δημητρίου/ φλάουτο
  • Πρίμοζ Σούκιτς/ ηλεκτρική κιθάρα
  • Λούκα Πιοβεσάν/ ακορντεόν
  • Φρανσουά Ντεπ/ βιολοντσέλο 

Πρόγραμμα

  • Οσία Κασσιανή της Κωνσταντινούπολης: Χριστός, ο Βασιλεύς της Δόξης (γ. 820-850)
  • John Cage: The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)
  • Dmitri ShostakovichΤο Τραγούδι της Οφηλίας (1967)
  • Salvatore Sciarrino: Come vengono prodotti gli incantesimi (1985)
  • Michael Pisaro: Tombstones (2006-2010)
  • Tarquinio Merula: Tempo di dormire (1638)
  • Filippo Perocco: Sul Tasto (2010)
  • John Cage: A Flower (1950)
  • Οσία Κασσιανή της Κωνσταντινούπολης: Η περιπεσούσα γυνή (γ. 820-850)

Tο σύνολο Ictus

Κάθε χρόνο, το σύνολο Ictus εμφανίζεται για μια ολόκληρη σαιζόν στο Kaaitheater και το Μποζάρ των Βρυξελλών. Το σύνολο δεν παύει να εξερευνά νέες μορφές και τρόπους ακρόασης: συναυλίες πολύ μικρής ή μεγάλης διάρκειας, προγράμματα-έκπληξη, την πειραματική σειρά Ictus Invites, προγράμματα μεγάλης εμβέλειας σε σύμπραξη με τη Φιλαρμονική των Βρυξελλών, συναυλίες με σχολιασμό, συναυλίες-φεστιβάλ όπου το κοινό είναι ελεύθερο να περιπλανηθεί μεταξύ των σκηνών (το περίφημο Liquid Room που έχει παρουσιαστεί ανά την Ευρώπη).

Ανάμεσα στους είκοσι ψηφιακούς δίσκους που κυκλοφόρησε, ξεχωρίζουν τα δύο άλμπουμ-αφιερώματα στον Fausto Romitelli με τη δισκογραφική εταιρεία Cyprès, τα οποία μέσα από τις ερμηνείες και τους τολμηρούς τους συνδυασμούς άσκησαν ιδιαίτερη επιρροή. Το Ictus μοιράζεται τη δισκογραφία του ανάμεσα στην εταιρεία SubRosa και στην πλατφόρμα Bandcamp, ενώ καταγράφει συστηματικά τη δουλειά του στο YouTube.

Το Ictus διεξάγει επίσης ένα προηγμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα, το οποίο επικεντρώνεται στη σύγχρονη μουσική ερμηνεία, σε συνεργασία με τη Σχολή Τεχνών της Γάνδης. Από το 1994 στεγάζεται στον ίδιο χώρο με το Στούντιο Έρευνας και Εκπαίδευσης Παραστατικών Τεχνών (P.A.R.T.S.) και την ομάδα χορού Rosas (με επικεφαλής την Anne-Teresa De Keersmaeker. Οι Ictus έχουν συνεργαστεί παράλληλα και με πολλούς άλλους χορογράφους, συμπεριλαμβανομένων, Wim Vandekeybus, Maud Le Pladec, Ula Sickle, Noé Soulier, Eleanor Bauer, Fumiyo Ikeda, Etienne Guilloteau και Claire Croizé.

Η Σούτκιν Έλμπερς

Η Soetkin Elbers σπούδασε τραγούδι στο Βασιλικό Ωδείο των Βρυξελλών και στο Ιδιωτικό Πανεπιστήμιο της Βιέννης. Το πάθος της για τη μουσική μπαρόκ την οδήγησε να ειδικευτεί στην πρακτική της μπαρόκ χειρονομίας, σε στενή συνεργασία με τη διάσημη ειδικό του μπαρόκ χορού και κίνησης Sigrid T’Hooft.

Το τεράστιο ρεπερτόριό της Elbers περιλαμβάνει όπερες, ορατόριο, εκκλησιαστικές καντάτες, σύγχρονα κομμάτια, μιούζικαλ, τζαζ, λιντ – και πολλές σόλο μπαρόκ καντάτες δωματίου, τις οποίες η Elbers ερμηνεύει με μπαρόκ χειρονομίες. Είναι βασικό μέλος του μπαρόκ συνόλου Les Abbagliati των Βρυξελλών, και συνεργάζεται με αμέτρητα σύνολα, κατά κύριο λόγο με το βελγικό σύνολο πρώιμης μουσικής RedHerring με το οποίο ηχογράφησε το άλμπουμ La Muse et la Mise (en Concert) (2016). Έχει εμφανισθεί σε μεγάλες σκηνές και φεστιβάλ, μεταξύ άλλων, Θέατρο Άαχεν, Μουζίκφεραϊν, Βασιλική Όπερα της Λιέγης, Καθεδρικός Αγίου Στεφάνου στη Βιέννη, Φεστιβάλ της Βιέννης, Σλος Ντάμτσαχ,  Κρατικό Θέατρο Μπάντεν Καρλσρούης, Φεστιβάλ της Φλάνδρας στην Αμβέρσα. Οι οπερατικοί της ρόλοι περιλαμβάνουν Tebaldo (Ντον Κάρλο), Jano(Γενούφα), Dorinda (Ορλάντο του Χέντελ), Hodel (Βιολιστής στην Στέγη), Amour (Ορφέας και Ευρυδίκη του Γκλουκ), Amore και Valetto (Η Στέψη της Ποππαίας), Αγάπη (Ο Έμπορος της Βενετίας), ανάμεσα σε πολλούς άλλους.