Οι τεράστιες αυξήσεις σε βασικά αγαθά και σε καύσιμα, οι οποίες καταγράφονται από την αρχή του έτους, έχουν δημιουργήσει αρκετά προβλήματα επιβίωσης σε μεγάλο αριθμό άπορων οικογενειών και όχι μόνο. Συμπολίτες μας και οικογένειες που μέχρι πέρσι κατάφερναν να επιβιώσουν, παρά τις όποιες δυσκολίες, φέτος έχουν γονατίσει με αποτέλεσμα να χρειάζονται στήριξη σε αγαθά πρώτης ανάγκης.
Το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο, ενώ το ενδεχόμενο το επόμενο διάστημα να δούμε ακόμη και οικογένειες στους δρόμους δεν είναι κάτι που φαντάζει σενάριο από ταινία θρίλερ, αλλά ένα φαινόμενο που θα μεγαλώσει και θα λάβει τεράστιες διαστάσεις, εάν δεν υπάρξει αφύπνιση από μέρους του κράτους και των αρμόδιων Υπηρεσιών. Στη Λεμεσό της ελίτ, των πύργων, των πολυτελών διαμερισμάτων και κτηρίων, υπάρχει και η άλλη όψη. Της φτώχειας και της εξαθλίωσης. Αυτό καταγράφεται μέσα από αριθμούς, οι οποίοι θα πρέπει να προβληματίσουν και να κινητοποιήσουν τους μηχανισμούς τους κράτους.
Το τηλέφωνο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας «Κίτρινη Γραμμή» δεν σταματά να κτυπά. Δέχεται συνεχώς κλήσεις από εκατοντάδες ανθρώπους και συμπολίτες μας, οι οποίοι αποτίνονται για ένα πακέτο τροφίμων, για σχολικά είδη, για λίγα μακαρόνια και βασικά αγαθά, όπως λαδί και εσπεριδοειδή.
Η πραγματικότητα είναι πολύ σκληρή δηλώνει στον «Φ» η Αγγελίνα Φούρναρη, ψυχολόγος και εθελόντρια της Κίτρινης Γραμμής, η οποία σημειώνει πως η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί έχει αναγκάσει πολλούς συνανθρώπους μας να αντιμετωπίζουν θέματα επιβίωσης. «Δυστυχώς, είναι μια πραγματικότητα η οποία γίνεται συνεχώς αισθητή σε εμάς στην Κίτρινη Γραμμή. Ο κόσμος ο οποίος αποτείνεται στην πρωτοβουλία αυξάνεται και καθημερινά έχουμε νέες κλήσεις από ανθρώπους που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές απαιτήσεις της ζωής», επισημαίνει, τονίζοντας πως η όλη κατάσταση αντικατοπτρίζεται και μέσα από αριθμούς.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ:
- Τα «γεράκια» θέλουν επιθετικές αυξήσεις επιτοκίων
- Μια ξεχωριστή Γιορτή του Κρασιού -Επεκτείνεται στα χωριά
Κληθείσα να μας δώσει εικόνα για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, η κ. Φούρναρη εξήγησε πως το τελευταίο διαστήματα καταγράφεται ανοδική πορεία στους αριθμούς των ανθρώπων που εξυπηρετεί οργανισμός. Υπογράμμισε, μάλιστα, ότι αυτή τη στιγμή η Κίτρινη Γραμμή δίνει πακέτα τροφίμων σε 900 περίπου οικογένειες το μήνα ενώ τα πρώτα δυο χρόνια λειτουργίας της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, οι οικογένειες ήταν γύρω στις 500. Πρόσθεσε ακόμη πως μέχρι στιγμής έχουμε δοθεί 33.000 πακέτα τροφίμων Παγκύπρια.
930 οικογένειες έλαβαν πακέτο τον Αύγουστο
Ενδεικτικό της όλης κατάστασης ο μήνας Αύγουστος ο οποίος αν και θεωρείται για κάποιους «νεκρός» μήνας λόγω διακοπών και αδειών, η Κίτρινη Γραμμή έδωσε 930 πακέτα τροφίμων. «Δεν είχαμε ποτέ τέτοιους αριθμούς και κυρίως κατά τον μήνα Αύγουστο που ο περισσότερος κόσμος είναι συνήθως σε άδειες και απουσιάζει. Αυτοί οι αριθμοί, προϊδεάζουν ενδεχομένως ότι για το υπόλοιπο του 2022, η κατάσταση θα είναι ακόμη πιο δύσκολη για κάποιες οικογένειες», λέει η κ. Φούρναρη.
Ερωτηθείσα μεταξύ άλλων εάν η Κίτρινη Γραμμή μπορεί και έχει τη δυνατότητα να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες, η κ. Φούρναρη σημείωσε πως εδώ και τρία χρόνια οι ανάγκες καλύπτονται από χορηγούς, εταιρείες που προσφέρουν τα προϊόντα τους και θέλουν να συνεισφέρουν στην ανθρωπιστική αυτή πρωτοβουλία αλλά και πολίτες που βρίσκονται σε καλύτερη οικονομική κατάσταση και θέλουν να είναι αλληλέγγυοι.
Τους καταβροχθίζει το άγχος επιβίωσης
Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί προκαλεί προβληματισμό για το που οδεύουμε αλλά και εάν κάποιοι από τους συνανθρώπους μας θα καταφέρουν να επιβιώσουν. Όπως μας εξηγεί η ψυχολόγος και εθελόντρια της Κίτρινης Γραμμής, υπάρχει έντονος προβληματισμός όχι μόνο για την παρούσα κατάσταση αλλά και για το τι θα φέρει το αύριο. «Παρατηρούμε συνεχώς την εξάπλωση της φτώχειας καθώς και τις επιπτώσεις από τις συνεχείς ανατιμήσεις. Τη δυσκολία στην εξεύρεση στέγης, την αδυναμία πληρωμής λογαριασμών. Βλέπουμε καθημερινά κόσμο να αντιμετωπίζει ένα «άγχος επιβίωσης» και αυτό πλέον αποτελεί την κανονικότητα, κάτι που μόνο θλίψη μας προκαλεί ως ενεργούς πολίτες σε αυτή την κοινωνία».
Στα άμεσα σχέδια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας Κίτρινη Γραμμή και του ΚΕΠΑΚΥ (Κέντρο Παροχής Κοινωνικών Υπηρεσιών Ανδρέας Σοφοκλέους), είναι η δημιουργία και παροχή υπηρεσιών ψυχολογικής υποστήριξης σε ανθρώπους που πέραν από υλικές ανάγκες, χρειάζονται και άλλου είδους στήριξης. Ανέφερε μάλιστα πως υπάρχουν αίτημα τέτοιου είδους καθώς οι άνθρωποι όταν νιώθουν ότι βρίσκονται σε απόγνωση χρειάζονται κάποιον να τους στηρίξει για να μπορέσουν να αποκτήσουν ικανότητες να αντιμετωπίσουν τις δύσκολες καταστάσεις αλλά και να αναπτύξουν την ψυχική τους ανθεκτικότητα.
Το ενδεχόμενο το επόμενο διάστημα να δούμε οικογένειες στους δρόμους δεν είναι κάτι που φαντάζει μακρινό σημειώνει μεταξύ άλλων κ. Φούρναρη αναφέροντας πως «υπάρχουν εδώ και καιρό άνθρωποι που ζουν στους δρόμους όσο και αν δε θέλουμε να το αποδεχτούμε». Τόνισε πως ο πρώτος που έδωσε δημοσιότητα στο θέμα αυτό ήταν ο Κώστας Βήχας, ο οποίος έχει βοηθήσει πολλούς άστεγους. «Ότι δεν είναι ορατό στο δικό μας μάτι δε σημαίνει απαραίτητα ότι δεν υπάρχει. Πρόσφατα μας πήραν τηλέφωνο να μας ενημερώσουν για έναν νέο άνθρωπο που κοιμόταν δίπλα στα σκουπίδια όπως επίσης και για πρόχειρους καταυλισμούς που στήνουν Αφρικανοί για να περάσουν τη νύχτα τους. Όλα αυτά συμβαίνουν γύρω μας δυστυχώς και αν δεν αφυπνιστούμε ως κοινωνία το φαινόμενο όλο και θα μεγαλώνει».