Μόλις και μετά βίας επιβιώνουν τα μικρής και μικρομεσαίας δυναμικότητας νοσηλευτήρια του ΓεΣΥ τα οποία πλέον και υπό την ομπρέλα του νεοσύστατου συνδέσμου τους ετοιμάζονται να μπουν σε διαβούλευση με τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας, προκειμένου να διασφαλίσουν, όπως υποστηρίζουν, «τα δικά τους συμφέροντα» τα οποία διαφέρουν ή/και συγκρούονται με εκείνα των μεγάλων. 

«Η σύσταση του συνδέσμου μας ήταν αναγκαιότητα» ανέφερε στον «Φ» εκ μέρους του Συνδέσμου ο γυναικολόγος Γιώργος Μίτας (Limassol clinic) προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή και με την ευκαιρία της αλλαγής του τρόπου αποζημίωσης των νοσηλευτηρίων του ΓεΣΥ, επιβάλλεται «να ληφθούν υπόψη και τα δεδομένα των μικρών και μεσαίων νοσοκομείων ώστε να εξαλειφθούν οι ανισότητες που μέχρι σήμερα υπάρχουν». 

«Μια γέννα σε ένα νοσηλευτήριο των 20 κλινών αποζημιώνεται με ένα χ- ποσό ενώ η ίδια ιατρική πράξη, η γέννα δηλαδή, σε ένα νοσηλευτήριο των 40 κλινών αποζημιώνεται με 2χ – ποσό» ανέφερε χαρακτηριστικά και εξήγησε ότι «αυτό συμβαίνει επειδή κάποια μικρά σήμερα νοσηλευτήρια των 20-30 κλινών, το 2018, έτος το οποίο είχε ληφθεί υπόψη για τον καθορισμό της αποζημίωσης του κάθε νοσηλευτηρίου, διέθεταν ένα ή δύο γιατρούς. Με την ένταξη τους στο ΓεΣΥ επέκτειναν τις υπηρεσίες τους και τα νοσηλευτήρια αυτά αντί ένα ή δύο γιατρούς, διαθέτουν τώρα 25 ή 40 γιατρούς οι οποίοι όμως «αμείβονται στη βάση του τζίρου που έκανε ο ένας γιατρός πριν από την εφαρμογή του ΓεΣΥ». 

 

ΔIAΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: COVID-19: Εμβολιάστηκαν 1.119 άτομα με 4η δόση εμβολίου

Εδώ και δύο χρόνια, είπε ο κ. Μίτας, «θέτουμε αυτό το ζήτημα και τη συγκεκριμένη ανισότητα στον ΟΑΥ. Γίνονται κάποιες ρυθμίσεις λαμβάνουμε κάποιες δεσμεύσεις και τώρα φθάσαμε στο στάδιο της έναρξης της διαβούλευσης για τα νέα συμβόλαια. Για αυτό οι κλινικές και τα μικρά και μικρομεσαία νοσηλευτήρια έχουμε δημιουργήσει το δικό μας σύνδεσμο διότι πρέπει να αποκτήσουμε επιτέλους φωνή διότι θεωρούμε ότι το Σύστημα λειτουργεί σε βάρος μας». 

Δυστυχώς, ανέφερε, «ακόμα και τα όσα μελετώνται τώρα, ευνοούν τους μεγάλους. Δηλαδή, ο ΟΑΥ λέει θα εντάξει και ποιοτικά κριτήρια στον τρόπο υπολογισμού της αποζημίωσης του κάθε νοσοκομείου. Βάζει όμως σε αυτά τα κριτήρια τη λειτουργία Μονάδας Εντατικής Θεραπείας ή Τμήματος Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών ή κλινικού ή ακτινοδιαγνωστικού εργαστηρίου. Αυτά, είναι κριτήρια τα οποία ευνοούν και πάλι τους «μεγάλους» οι οποίοι διαθέτουν ήδη αυτές τις υπηρεσίες. Ένα μικρό νοσοκομείο δεν μπορεί να διαθέτει ΤΑΕΠ για παράδειγμα, ούτε μπορεί να το δημιουργήσει τώρα και να το διαθέτει. Από την άλλη, ακόμα και να θέλουμε να αποκτήσουμε την υποδομή που χρειάζεται δεν μπορούμε. Τα μικρά νοσηλευτήρια μόλις και μετά βίας επιβιώνουν με τα σημερινά δεδομένα. Πού θα βρούμε τα κεφάλαια για να προχωρήσουμε σε νέες υποδομές;»

«Η δική μας απαίτηση», πρόσθεσε, «είναι να περιληφθούν και ποιοτικά κριτήρια τα οποία θα ευνοούν τα μικρομεσαία νοσηλευτήρια για να μπορέσουν και αυτά να επωφεληθούν από το νέο τρόπο που θα εφαρμόσει ο ΟΑΥ από τον Ιανουάριο για τις αποζημιώσεις μας. Εάν δεν περιληφθούν και ποιοτικά κριτήρια που να ευνοούν τους μικρούς, τότε το χάσμα στις αμοιβές θα παραμείνει και ως εκ τούτου δεν θα έχει επιτευχθεί κανένας στόχος και η ανισότητα θα συνεχίζεται». 

Ως μικρομεσαία νοσηλευτήρια, είπε ο κ. Μίτας, «θα θίξουμε και το θέμα του μονοπωλίου που πάει να δημιουργηθεί στον τομέα της Υγείας. Ένας οικονομικός φορέας έχει αγοράσει τα μεγαλύτερα νοσηλευτήρια του τόπου. Εμείς εκφράζουμε την ανησυχία μας ότι αυτό στο τέλος θα λειτουργήσει σε βάρος των μικρών. Ήδη νιώθουμε ότι ο τρόπος που σήμερα λειτουργούν τα πράγματα ωφελεί μόνο τα μεγάλα νοσοκομεία και όχι τα μικρά και σίγουρα εμείς ως σύνδεσμος θα επιδιώξουμε ώστε αυτό να αλλάξει». 

«Τα συμφέροντα μας είναι διαφορετικά από εκείνα των μεγάλων νοσοκομείων», δήλωσε από πλευράς του στον «Φ», επίσης εκπροσωπώντας τον νεοσύστατο σύνδεσμο ο γυναικολόγος Ανδρέας Πανταζής (Ιατρικό Κέντρο Λεμεσού). «Προ ΓεΣΥ στη δική μας κλινική ήμουν εγώ ένας γιατρός. Άρα ο τζίρος που λήφθηκε υπόψη για το 2018 από τον ΟΑΥ ήταν αυτός που αφορούσε εμένα και έτσι καθορίστηκαν και οι αποζημιώσεις μας. Τώρα με τις ανάγκες που δημιούργησε το ΓεΣΥ και την ανάγκη των εντός ΓεΣΥ γιατρών να στεγαστούν σε νοσηλευτήρια του Συστήματος, η κλινική μετατράπηκε σε Ιατρικό Κέντρο το οποίο διαθέτει 30 κλίνες και 25 γιατρούς. Αντιλαμβάνεται εύκολα κάποιος ότι οι 25 γιατροί δεν κάνουν τον ίδιο τζίρο που έκανε ο ένας πριν από τέσσερα χρόνια. Η αδικία σε βάρος μας είναι εξόφθαλμη και δεν γίνεται να συνεχιστεί. Παρόμοια κατάσταση ήταν και στην κλινική του συναδέλφου Μίτα. Ήταν ένας γιατρός και τώρα είναι 40 γιατροί μαζί». 

Τα νοσηλευτήρια που έχουν συμβληθεί με τον νέο σύνδεσμο είναι γύρω στα 25 από όλες τις επαρχίες. Από αυτά, μόνο τα τρία δεν είναι ενταγμένα στο ΓεΣΥ. Ο σύνδεσμος αναμένεται ότι θα λάβει την τελική έγκριση για τη σύσταση και λειτουργία του από τον έφορο Σωματείων εντός του αμέσως επόμενου διαστήματος, ωστόσο έχει ήδη γίνει κάποια επαφή με τον ΟΑΥ και πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν και επίσημες συναντήσεις. Αυτή τη στιγμή και βάσει του καταστατικού που ετοιμάστηκε, τα μέλη του Συνδέσμου έχουν ορίσει τους εκπροσώπους τους κατά επαρχία. 

«Η ανισότητα διώχνει γιατρούς»

Με τις διαφορές που ισχύουν σήμερα μεταξύ των αποζημιώσεων μικρών και μεγάλων νοσηλευτηρίων, τα μικρά νοσηλευτήρια, συχνά δεν μπορούν να συνεργαστούν με γιατρούς αφού χαρακτηρίζονται ως ασύμφορα. Όπως εξήγησε στον «Φ» ο κ. Πανταζής, «για παράδειγμα εάν έρθει ένας γενικός χειρουργός στο δικό μας ιατρικό κέντρο και κάνει μια χειρουργική επέμβαση, θα πάρει π.χ. €1.000. Αν ο ίδιος χειρουργός κάνει την ίδια επέμβαση σε ένα άλλο μεγαλύτερο νοσοκομείο, θα την πληρωθεί €1.200 ή €1.500. Αυτό μας προκαλεί πρόβλημα διότι προσπαθούμε στο τέλος να κρατήσουμε και τους γιατρούς μας. 

Οι εκπρόσωποι του συνδέσμου, έθεσαν και θέμα στελέχωσης τους με νοσηλευτικό προσωπικό. Υπάρχει όπως υποστήριξαν έλλειψη νοσηλευτών στην αγορά και εκείνοι που υπάρχουν σε κάποια στιγμή μετακινούνται στα δημόσια νοσηλευτήρια και αυτό θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία των ιδιωτικών νοσοκομείων, πόσο μάλλον των μικρών ιδιωτικών νοσοκομείων. 

Αυτό το φαινόμενο, όπως είπαν, είναι συχνό και σίγουρα δεν εμφανίστηκε τώρα. Δυστυχώς, όπως διαπιστώνουν ούτε και στις νοσηλευτικές σχολές που σήμερα λειτουργούν στην Κύπρο δεν επιδεικνύεται ενδιαφέρον από Κύπριους νέους για να σπουδάσουν εκεί. Ως εκ τούτου, όπως υποστηρίζουν το πρόβλημα τα επόμενα χρόνια θα γίνει ακόμα μεγαλύτερο. Ανέφεραν επίσης πως και οι προσπάθειες που καταβάλλουν κατά διαστήματα για εισαγωγή νοσηλευτών από το εξωτερικό προσκρούουν στις διαδικασίες, ενώ υπήρξαν περιπτώσεις που τα σχετικά αιτήματα τους προς τα αρμόδια υπουργεία απορρίφθηκαν με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολη η στελέχωση των νοσοκομείων τους στη βάση των απαιτήσεων της ισχύουσας νομοθεσίας. 

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Αναμένονται δύσκολοι μήνες

Οι επόμενοι μήνες θα είναι αρκετά δύσκολοι για τον ΟΑΥ ο οποίος ετοιμάζει την τελική πρόταση που θα θέσει ενώπιον των νοσηλευτηρίων του ΓεΣΥ για διαβούλευση. Από τις μέχρι τώρα τοποθετήσεις εκπροσώπων του Παγκύπριου Συνδέσμου Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων αλλά και του νεοσύστατου Συνδέσμου, διαφαίνεται ότι στον Οργανισμό θα τεθούν πολλές και διαφορετικές απαιτήσεις, κάτι το οποίο θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο την κατάσταση. 

Το θέμα πάντως έχει προγραμματιστεί (για άλλους λόγους), να συζητηθεί αύριο στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου. Βεβαίως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν σαφείς απαντήσεις για να δοθούν αφού το σύστημα που ακολουθεί τώρα ο ΟΑΥ για τις αποζημιώσεις των νοσοκομείων θα αλλάξει από τον ερχόμενο Ιανουάριο και ο νέος τρόπος αποζημίωσης δεν έχει ακόμα καθοριστεί.