Δεν θα είναι εύκολη η συνέχεια για το νομοσχέδιο που προβλέπει τη σύσταση και λειτουργία Εθνικής Αρχής Ασθενοφόρων, αλλά και τον τρόπο λειτουργίας των ασθενοφόρων γενικά. 

Οι εμπλεκόμενοι ετοιμάζουν αυτή τη στιγμή τις τελικές τους προτάσεις επί του νομοσχεδίου που ετοίμασε το υπουργείο Υγείας και όπως έχει συμφωνηθεί θα τις καταθέσουν την ερχόμενη εβδομάδα. 

Ωστόσο, όπως διαπιστώνεται, οι απόψεις διαφέρουν σε διάφορα σημεία αν και η συζήτηση θα επικεντρωθεί όπως όλα δείχνουν, στο κατά πόσον η εθνική Αρχή θα υπάγεται στον Οργανισμό Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας ή στο υπουργείο Υγείας. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Κορωνοϊός: Ξεκινά ο εμβολιασμός με τα επικαιροποιημένα εμβόλια

Από πλευράς των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων τα οποία διαθέτουν και τώρα τον δικό τους στόλο ασθενοφόρων, οι απόψεις μάλλον διαφέρουν από όλους τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους. Όπως ανέφερε στον «Φ» ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων Μάριος Καραϊσκάκης, «η Εθνική Αρχή Ασθενοφόρων δεν πρέπει να υπάγεται στον ΟΚΥπΥ, όπως προνοείται από το νομοσχέδιο, αλλά στο υπουργείο Υγείας, ώστε να λειτουργεί ανεξάρτητα από τον οποιονδήποτε πάροχο υπηρεσιών του ΓεΣΥ». Από εκεί και πέρα, είπε, «τα μεγάλα ιδιωτικά νοσοκομεία διαθέτουν και τώρα τα δικά τους ασθενοφόρα τα οποία χρειάζονται σε πολλές περιπτώσεις και κατά την άποψη μας πρέπει να συνεχίσουν να λειτουργούν υπό τα νοσηλευτήρια και να εξυπηρετούν τους ασθενείς όταν πρόκειται για μεταφορές, για διακομιδές σοβαρών περιστατικών, για εξειδικευμένες περιπτώσεις κ.λπ.». Η εθνική Αρχή, πρόσθεσε, «να έχει υπό τη δική της εποπτεία τα ασθενοφόρα για τα επείγοντα περιστατικά. Για τις περιπτώσεις δηλαδή που για παράδειγμα γίνεται ένα δυστύχημα στον αυτοκινητόδρομο και χρειάζεται ασθενοφόρο. Σε αυτή την περίπτωση η Αρχή θα εντοπίζει τον πλησιέστερο σταθμό ασθενοφόρων, θα ενημερώνει και ο ασθενής επίσης θα μεταφέρεται στο πλησιέστερο και καταλληλότερο για την περίπτωση του ασθενούς νοσηλευτήριο». 

Τα πάντα, είπε ο πρόεδρος του ΠΑΣΙΝ, «πρέπει να οριστούν και να λειτουργούν στη βάση των διεθνών και δοκιμασμένων στην πράξη κριτηρίων, τα οποία πρέπει να υιοθετήσουμε και εμείς εδώ στην Κύπρο. Τόσο σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό των ασθενοφόρων, όσο και σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση του προσωπικού. Δεν είναι πράγματα τα οποία πρώτη φορά θα εφαρμόσουμε εμείς ανά το παγκόσμιο. Άρα υπάρχουν και επιβάλλεται κατά την άποψή μας να τα υιοθετήσουμε». 

Εθνική αρχή εκτός ΟΚΥπΥ, φαίνεται να υποστηρίζουν και οι οργανωμένοι ασθενείς. Όπως ανέφερε στον «Φ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου, Μάριος Κουλούμας, «η θέση της ΟΣΑΚ είναι ότι πρέπει να ολοκληρωθεί το νομοσχέδιο χωρίς άλλη καθυστέρηση, με την άμεση εφαρμογή της νομοθεσίας και με τον καθορισμό σωστών κριτηρίων και τη συνεισφορά όλων των εμπλεκομένων φορέων. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο η προώθηση του οποίου στη Βουλή και η ψήφιση του έχει ήδη καθυστερήσει και δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια». Ωστόσο, τόνισε, «η εθνική Αρχή, κατά τη δική μας άποψη πρέπει να υπάγεται στο υπουργείο Υγείας και όχι στον ΟΚΥπΥ, διότι η Αρχή αυτή πρέπει να είναι η αρμόδια τόσο για τι περιπτώσεις επειγόντων περιστατικών όσο και για τις περιπτώσεις διάσωσης και καταστροφών. Μιλάμε για μια υπηρεσία η οποία θα ανταποκρίνεται σε όλες τις περιπτώσεις και θα είναι συμβεβλημένη με όλους τους παρόχους, είτε αυτοί ανήκουν στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα». Οι θέσεις της ΟΣΑΚ, είπε, «είναι ξεκάθαρες επί αυτού και θα τις θέσουμε και ενώπιον του υπουργείου Υγείας και θα τοποθετηθούμε στη συνέχεια και δημόσια». 

Καταγράφονται διαφορετικές απόψεις

Μεταξύ των εμπλεκομένων, καταγράφεται και η αντίθετη άποψη. Ο Γιώργος Κωνσταντίνου εκ μέρους της ΣΕΚ, ανέφερε στις δηλώσεις του στον «Φ» ότι «είναι αναγκαίο να υπάρχει ένα εθνικό συντονιστικό κέντρο επείγουσων κλήσεων για να υπάρχει άμεση παροχή βοήθειας σε πολίτες που κινδυνεύει η ζωή τους είτε μετά από ατυχήματα, είτε λόγω σοβαρών ασθενειών ή άλλων περιστατικών τα οποία θέτουν την ζωή τους σε κίνδυνο». Το υφιστάμενο Κέντρο το οποίο λειτουργεί κάτω από τη διεύθυνση ασθενοφόρων του ΟΚΥπΥ, είπε, «έχει παρουσιάσει αξιόλογο έργο κατά τη διάρκεια της πανδημίας και έχει ενεργήσει με αποτελεσματικότητα σε ό,τι του είχε ανατεθεί από την πρώτη στιγμή. «Είναι λάθος να γίνουν πειραματισμοί», είπε, «από τη στιγμή που ο υφιστάμενος τρόπος λειτουργίας μιας υπηρεσίας έχει αποδείξει στην πράξη ότι λειτουργεί με αποτελεσματικότητα και πλήρη επάρκεια».

Ετοιμάζουν τα σχόλια τους

Όλοι οι εμπλεκόμενοι ετοιμάζουν τα σχόλια τους επί του προτεινόμενου νομοσχεδίου τα οποία αναμένεται ότι θα αποστείλουν στο υπουργείο Υγείας εντός των ημερών. Εκπροσωπώντας έξι ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων οι οποίες δεν είναι ενταγμένες σε σύνδεσμο, ο κ. Χριστόφορος Μαλάης ανέφερε ότι «οι εταιρείες που εκπροσωπούμε υποστηρίζουν ότι η εθνική αρχή πρέπει να υπάγεται στον ΟΚΥπΥ». Ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Νοσηλευτών και Μαιών, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Γιάννης Λεοντίου, «τάσσεται υπέρ της δημιουργίας μιας Εθνικής Αρχής Ασθενοφόρων η οποία δεν έχει κατά τη δική μας άποψη και τόση σημασία πού θα υπάγεται. Το βασικότερο είναι να διασφαλίζεται η σωστή και άμεση εξυπηρέτηση των ασθενών».