Σε μύλο εξελίσσεται το θέμα του Τμήματος Φυλακών, των συναφών καταγγελιών και των σχετικών ερευνών. Κι αυτό γιατί προκύπτει και τέταρτη υπόθεση προς διερεύνηση…

Την περασμένη Παρασκευή έγινε νέα καταγγελία από μέρους της Διεύθυνσης του σωφρονιστικού ιδρύματος. Η διευθύντρια και η ανώτερη λειτουργός των Φυλακών, Άννα Αριστοτέλους και Αθηνά Δημητρίου, αντίστοιχα, αποτάθηκαν γραπτώς στην Αρχή κατά της Διαφθοράς, καταλογίζοντας αξιόποινες ενέργειες σε μέλη της Αστυνομίας. Κι όλα αυτά, τη στιγμή που ο Γενικός Εισαγγελέας αξιολογεί το πόρισμα του ποινικού ανακριτή Αχιλλέα Αιμιλιανίδη σε σχέση με την καταγγελία των αξιωματούχων των Φυλακών σε βάρος του ανώτερου αστυνόμου Μιχάλη Κατσουνωτού. Θυμίζουμε πως ο τελευταίος, βάσει των όσων του προσάπτονταν, φερόταν να αναζητούσε οπτικό υλικό που να πλήττει την αξιοπιστία και ακεραιότητα των Αριστοτέλους και Δημητρίου.

Η διευθύντρια του Τμήματος Φυλακών, Άννα Αριστοτέλους, μιλώντας χθες στον «Φ» για το περιεχόμενο της νέας καταγγελίας της ίδιας και της κ. Δημητρίου, ανέφερε πως μαρτυρίες που τέθηκαν ενώπιον τους, κάνουν λόγο για προσπάθεια ορισμένων «να κατασκευάσουν μαρτυρία εναντίον της Διεύθυνσης των Φυλακών».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Οι ενέργειες αυτές, σύμφωνα με τα όσα προσάπτει η κ. Αριστοτέλους, έγιναν από μέλη της Αστυνομίας, τα οποία προσπαθούσαν να πείσουν πρόσωπα, προκειμένου αυτά να καταθέσουν εναντίον της Διεύθυνσης του σωφρονιστικού ιδρύματος, στο πλαίσιο της παράλληλης ποινικής έρευνας για το θέμα χρήσης κινητών τηλεφώνων και ναρκωτικών στις Κεντρικές Φυλακές.

«Έχουμε λάβει μαρτυρίες ότι σε τρεις τουλάχιστον περιπτώσεις, μέλη της Αστυνομίας πλησίασαν πρόσωπα προσφέροντάς τους ανταλλάγματα για να δώσουν καταθέσεις κατά των Φυλακών, στους τέσσερις ποινικούς ανακριτές» είπε χαρακτηριστικά.

Ακολούθως αναφέρθηκε με λεπτομέρειες για τα όσα καταγγέλλονται από πλευράς της ίδιας και της κ. Δημητρίου. Μάλιστα, άφησε εμμέσως αιχμές για δύο μέλη της ομάδας των ποινικών ανακριτών που είχαν διοριστεί από τον Σάββα Αγγελίδη στις 27/7/2022, προκειμένου να κάνουν διερεύνηση για χρήση κινητών τηλεφώνων και ναρκωτικών από κρατούμενους στις φυλακές. Είπε συγκεκριμένα: «Σε μια περίπτωση, ένα από τα πρόσωπα, το οποίο προσεγγίστηκε, υποστηρίζει ότι του αναφέρθηκε συγκεκριμένα ότι θα επικοινωνούσαν μαζί του δύο εκ των τεσσάρων ποινικών ανακριτών, για να τους δώσει σχετική κατάθεση και πράγματι την επόμενη μέρα το εν λόγω πρόσωπο δέχθηκε 15 τηλεφωνικές κλήσεις. Δύο απ’ αυτές προέρχονταν από το κινητό τηλέφωνο του ενός εκ των τεσσάρων ποινικών ανακριτών. Στο συγκεκριμένο πρόσωπο έχει αναφερθεί από αστυνομικό ότι η κατάθεση του θα βοηθούσε συγκεκριμένα τον διοικητή της ΥΚΑΝ, που όπως χαρακτηριστικά υποστηρίζει, του ανέφεραν «ήταν κρίμα»».

Η κ. Αριστοτέλους, πρόσθεσε: «Έχουμε υποβάλει σχετικές καταγγελίες προς τον Επίτροπο Διαφάνειας και στα μέλη της Αρχής κατά της Διαφθοράς, προς τους οποίους έχουμε δηλώσει την ετοιμότητά μας να δώσουμε στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων όλων όσων εμπλέκονται, αφού οι ίδιοι επιθυμούν να καταθέσουν».

Η πορεία της έρευνας για χρήση κινητών τηλεφώνων και ναρκωτικών στις Φυλακές, που άρχισε στις 27 Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, δεν φαίνεται να επηρεάζεται. Μέλος της ομάδας των ποινικών ανακριτών δήλωσε χθες το πρωί στον «Φ» πως παρά τις νέες καταγγελίες Αριστοτέλους και Δημητρίου, «εμείς προχωράμε κανονικά με το έργο μας, στη βάση των όρων εντολής μας». Συμπλήρωσε πως η ποινική έρευνα «είναι σε προχωρημένο στάδιο», ενώ ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις νέες καταγγελίες, σχολίασε: «Υπάρχουν οι αρμόδιες Αρχές για να τις διερευνήσουν».

Εξάλλου, η Νομική Υπηρεσία με γραπτή ανακοίνωσή της λίγο μετά τις 15:00 το απόγευμα κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος. Στην εν λόγω επίσημη τοποθέτηση σημειώνεται μεταξύ άλλων πως έγινε επικοινωνία με τον Μιχαλάκη Χριστοδούλου, ο οποίος ηγείται της ομάδας των ανακριτών, ενώ προστίθεται: «Ενημερωθήκαμε ότι η ποινική έρευνα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και λειτουργεί εξ ολοκλήρου μέσα στο πλαίσιο των όρων εντολής της. Η συλλεχθείσα μαρτυρία θα αξιολογηθεί δεόντως στο κατάλληλο στάδιο. Ως εκ των ως άνω, αναμένουμε τη συμπλήρωση και την υποβολή στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας του τελικού πορίσματος της ποινικής έρευνας το συντομότερο δυνατό».

Σημειώνεται πως, βάσει των δεδομένων δεν φαίνεται πιθανή επίσημη αντίδραση από πλευράς Μιχάλη Κατσουνωτού και δη του δικηγόρου του, Μόδεστου Πογιατζή.

Ο επίτροπος Διαφάνειας Χάρης Πογιατζής γνωστοποίησε την απόφασή του να εξαιρεθεί

Η Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς δεν είναι σε ετοιμότητα προκειμένου να εξετάσει άμεσα τις νέες καταγγελίες των Αριστοτέλους και Δημητρίου. Οι κανονισμοί που θα διέπουν τη λειτουργία του εν λόγω σώματος παραμένουν σε εκκρεμότητα. Όπως πληροφορείται ο «Φ», οι σχετικοί κανονισμοί έχουν καταρτιστεί και σταλεί για εξέταση στο υπουργείο Δικαιοσύνης την περασμένη Δευτέρα (12/9). Η τυπική έγκρισή τους αναμένεται εντός της τρέχουσας εβδομάδας. Εν συνεχεία οι εν λόγω κανονισμοί θα οδηγηθούν για έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο και κατόπιν τούτου θα τεθούν ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων.

Σήμερα το πρωί, εξάλλου, τα στελέχη της Αρχής κατά της Διαφθοράς έχουν προγραμματισμένη συνεδρία. Ο Επίτροπος Διαφάνειας, Χάρης Πογιατζής, που είναι επικεφαλής του σώματος, θα γνωστοποιήσει την απόφασή του να μη συμμετάσχει στη διερεύνηση των καταγγελιών της Διεύθυνσης των Φυλακών.

Όπως ανέφερε και σε χθεσινές του τοποθετήσεις, πριν διοριστεί Επίτροπος Διαφάνειας, συμμετείχε στην ομάδα των νομικών συμβούλων της Διεύθυνσης των Φυλακών και κατ’ επέκταση θα εξαιρεθεί από τη διαδικασία διερεύνησης για να μην τεθεί θέμα ασυμβίβαστου.

Διευκρίνισε πως η Επιτροπή μπορεί να λειτουργήσει παρά τη δική του απουσία. Στις συνεδριάσεις της Αρχής κατά της Διαφθοράς για τις καταγγελίες των Αριστοτέλους και Δημητρίου, αναμένεται να προεδρεύσει ο Μάκης Κωνσταντινίδης, που είναι και ο αρχαιότερος εκ των στελεχών του σώματος.

Ο κ. Πογιατζής τόνισε, μεταξύ άλλων, πως τα υπόλοιπα μέλη της Αρχής μπορούν να προχωρήσουν στη διερεύνηση και να καταλήξουν σε ευρήματα, ανεξαρτήτως εάν ο ίδιος συμμετέχει ή όχι.

Σε ό,τι αφορά το πόρισμα του ποινικού ανακριτή Αχιλλέα Αιμιλιανίδη σε σχέση με τις καταγγελίες της Διεύθυνσης του σωφρονιστικού ιδρύματος σε βάρος Κατσουνωτού, δεν ήταν μέχρι χθες ξεκάθαρη η χρονική στιγμή που ο Γενικός Εισαγγελέας θα λάβει τις αποφάσεις του. Πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν αναφέρουν πως από τις εισηγήσεις του ποινικού ανακριτή δικαιολογείται να εξεταστεί το ενδεχόμενο άσκησης δίωξης σε βάρος του κ. Κατσουνωτού, ενός ακόμη μέλους της ΥΚΑΝ και του βαρυποινίτη, με τον οποίο ο πρώτος φερόταν να είχε επικοινωνία μέσω γραπτών μηνυμάτων, με σκοπό να πληγεί η Διεύθυνση των Φυλακών. Ωστόσο, αυτό θα το αποφασίσει ο Γενικός Εισαγγελέας Γιώργος Σαββίδης, εφόσον μελετηθεί διεξοδικά το πόρισμα. 

Να σημειωθεί ότι για την τρίτη έρευνα από το ΤΑΕ Αρχηγείου για στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν και αφορούν το σύστημα απενεργοποίησης κινητών τηλεφώνων στις Κεντρικές Φυλακές, μέχρι χθες δεν είχε δοθεί επίσημη ενημέρωση από πλευράς Αστυνομίας. 

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Η φυσιολογική εξέλιξη…

Μοιραία, η καταγγελία της διεύθυνσης των Φυλακών σε βάρος του ανώτερου αξιωματικού της Αστυνομίας, Μιχάλη Κατσουνωτού, επανέφερε για τα καλά στο προσκήνιο και το θέμα της ευρείας χρήσης κινητών από κρατούμενους. Κάποιοι διοργάνωναν εγκλήματα από τα κελιά και μάλιστα υπήρχαν στοιχεία από το 2021. Ορθώς το θέμα τέθηκε στη σφαίρα της δημόσιας συζήτησης. Κι, ασφαλώς, επιβαλλόταν να διερευνηθεί. Όχι, όμως, την ίδια στιγμή που «έτρεχε» ήδη άλλη έρευνα σε σχέση με το σωφρονιστικό ίδρυμα. Προφανής ο λόγος. Η μια έρευνα θα επηρέαζε την άλλη. Ταυτόχρονα, θα τροφοδοτείτο η καχυποψία και η προκατάληψη σε σχέση με τις προθέσεις αξιωματούχων. Βέβαια, η Νομική Υπηρεσία για κάποιο λόγο δεν έλαβε υπ’ όψιν τίποτα από τα πιο πάνω. Κατά συνέπεια, πλέον βιώνουμε τη φυσιολογική εξέλιξη των πραγμάτων…