Δεν έχει τέλος η ανταλλαγή επιστολών μεταξύ υπουργείου Υγείας και Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας με περιεχόμενο σχετικό με τα δύο προγράμματα αποστολής ασθενών στο εξωτερικό και παραπομπής ασθενών σε εκτός ΓεΣΥ νοσοκομεία της Κύπρου.
Η γενική διευθύντρια του Υπουργείου, Χριστίνα Γιαννάκη, κατόπιν εντολής, όπως πληροφορούμαστε, του υπουργού Υγείας, Μιχάλη Χατζηπαντέλα, απέστειλε επιστολή στον ΟΑΥ υποδεικνύοντας στον Οργανισμό ότι στο τέλος του χρόνου πρέπει να είναι έτοιμος να αναλάβει την παραπομπή ασθενών σε εκτός ΓεΣΥ νοσοκομεία, κάτι το οποίο όπως αναφέρουν πληροφορίες του «Φ», απορρίπτει ο ΟΑΥ που ετοιμάζει τη δική του απαντητική επιστολή, παραπέμποντας τη Χριστίνα Γιαννάκη σε ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία εδώ και μέρες βρίσκεται στα χέρια του Υπουργού.
Μάλιστα ο Οργανισμός παρουσιάζεται πρόθυμος να αναλάβει το πρόγραμμα αποστολής ασθενών στο εξωτερικό, όπως άλλωστε προνοείται και από τη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία του ΓεΣΥ, κάτι το οποίο όμως, δεν αποδέχεται αυτή τη φορά το υπουργείο Υγείας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Σε ισχύ η απογευματινή εργασία στα δημόσια νοσηλευτήρια
Στην επιστολή της πάντως, η κ. Γιαννάκη παρουσιάζεται ενοχλημένη από το γεγονός ότι ο ΟΑΥ ζήτησε λεπτομέρειες για τις αποστολές ασθενών οι οποίες έγιναν από την αρχή του 2022 μέχρι το τέλος Ιουλίου, αναφέροντας ότι τα όσα ζητούνται θέτουν υπό αμφισβήτηση τις διαδικασίες που ακολουθεί το Υπουργείο οι οποίες ελέγχονται από την Ελεγκτική Υπηρεσία. Υποδεικνύει παράλληλα ότι ο ΟΑΥ έχει στα χέρια του στοιχεία τα οποία δεν έχει αξιοποιήσει, κάτι το οποίο επίσης απορρίπτει ο Οργανισμός που εδώ και καιρό έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να καταβάλει στο υπουργείο Υγείας κανένα χρηματικό ποσό για πράξεις τις οποίες δεν έχει εγκρίνει.
Η ανταλλαγή επιστολών μεταξύ υπουργείου Υγείας και ΟΑΥ άρχισε στις αρχές Αυγούστου, όταν η γενική διευθύντρια του Υπουργείου απαίτησε από τον Οργανισμό να εντάξει στον προϋπολογισμό του ΓεΣΥ για το έτος 2023, μεταξύ άλλων, €18 εκατομμύρια για την αποστολή ασθενών σε εκτός ΓεΣΥ νοσοκομεία, γεγονός που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων με αποτέλεσμα και όπως εκ των πραγμάτων διαπιστώνεται, να υποχρεωθεί ο υπουργός Υγείας να δώσει οδηγίες για μεταφορά του συγκεκριμένου προγράμματος στον ΟΑΥ προκειμένου να πέσουν οι τόνοι, καθώς οι καταγγελίες για ρουσφέτι και η έντονη αντίδραση κοινωνικών φορέων και οργανωμένων ασθενών, έφεραν σε δύσκολη θέση γενικά την Κυβέρνηση.
Για το θέμα, όπως πληροφορούμαστε έγιναν το προηγούμενο διάστημα τόσο επίσημες, όσο και άτυπες συναντήσεις μεταξύ των δύο πλευρών χωρίς όμως μέχρι σήμερα να επιτευχθεί κάποιου είδους συμφωνία. Στο μεταξύ όμως, ο ΟΑΥ καλείται να ετοιμάσει και να καταθέσει τον προϋπολογισμό του για το 2023 και το συγκεκριμένο ζήτημα αποτελεί σοβαρή εκκρεμότητα καθώς το υπουργείο Υγείας, πέραν των €18 εκατομμυρίων για τις παραπομπές ασθενών σε εκτός ΓεΣΥ νοσοκομεία, απαίτησε από τον ΟΑΥ να περιλάβει €80 εκατομμύρια για φάρμακα και €25 εκατομμύρια για αποστολή ασθενών στο εξωτερικό.
Ο ΟΑΥ, σύμφωνα με πληροφορίες έχει προτείνει στον Υπουργό, όπως δημιουργηθεί μηχανισμός ο οποίος θα λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση και θα μεριμνά ώστε να εντοπίζονται δομές εντός ΓεΣΥ για να εξυπηρετούν τα επείγοντα περιστατικά (τα οποία επικαλείται το υπουργείο Υγείας), ενώ στην πρότασή του προς τον Μιχάλη Χατζηπαντέλα, εκφράζει και την άποψη ότι με την ένταξη, μέχρι το τέλος του χρόνου επιπρόσθετων υπηρεσιών υγείας στο ΓεΣΥ (ρομποτική, οφθαλμολογικές θεραπείες κ.λπ.), η ανάγκη για παραπομπή ασθενών σε εκτός ΓεΣΥ Κέντρα θα εκμηδενιστεί.
Εισηγήθηκε μέτρα ο ΟΑΥ
Στην επιστολή του προς τον υπουργό Υγείας ο ΟΑΥ, όπως αναφέρουν πληροφορίες του «Φ», καταγράφει σειρά μέτρων τα οποία θα μπορούσαν να ληφθούν προκειμένου να περιοριστούν σε μεγάλο βαθμό οι παραπομπές ασθενών στα εκτός ΓεΣΥ νοσοκομεία. Σε ό,τι αφορά τα επείγοντα περιστατικά, ο ΟΑΥ παρουσιάζεται πρόθυμος να παραχωρήσει κίνητρα στα νοσηλευτήρια του Συστήματος, ώστε να ανταποκρίνονται άμεσα και να εξυπηρετούν τους ασθενείς. Σε ό,τι αφορά τη μεταφορά του προγράμματος αποστολής ασθενών στο εξωτερικό, ο ΟΑΥ εισηγείται όπως αποσπαστούν στον Οργανισμό λειτουργοί του υπουργείου Υγείας οι οποίοι έχουν την τεχνογνωσία, προκειμένου να συνεχίσουν απρόσκοπτα το έργο τους, χωρίς να χαθεί πολύτιμος χρόνος μέχρι που να γίνει η απαραίτητη προετοιμασία.