Αποσπάσεις δεκάδων διευθυντών από τις σχολικές μονάδες, μερικοί από τους οποίους είναι εκτός διδασκαλίας για περισσότερο από 10 χρόνια, αποτέλεσαν σημείο αιχμής στη χθεσινή Επιτροπή Παιδείας της Βουλής. Ανάμεσα στα θέματα που έφεραν αντιπαράθεση ήταν και οι εξετάσεις ανά τετράμηνο, οι πειρασμοί φοίτησης στην Τεχνική Εκπαίδευση, οι κτηριακές εγκαταστάσεις στην Ειδική Εκπαίδευση. Επρόκειτο για την τρίτη συνεδρία που αφιερώθηκε στην ενημέρωση για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με τον γενικό διευθυντή του υπουργείου Παιδείας, Νεόφυτο Παπαδόπουλο, να συγκεντρώνει λίστα απαντήσεων, χωρίς όμως να αναπτυχθούν όλα τα ζητήματα που ταλανίζουν την Παιδεία. 

Ειδικότερα, ο κ. Παπαδόπουλος απάντησε ότι 5 διευθυντές, 11 βοηθοί α’ και 78 βοηθοί διευθυντές από τη Μέση Εκπαίδευση είναι αποσπασμένοι. Στην Τεχνική Εκπαίδευση ο αριθμός ανέρχεται σε ένα βοηθό διευθυντή α’ και δύο βοηθούς διευθυντές. Στη Δημοτική Εκπαίδευση αναλογούν 18,6 εκπαιδευτικοί πλήρους απασχόλησης, είπε. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, σημείωσε ότι «οι 78 που αναφέρθηκαν ως αποσπασμένοι σε διάφορες υπηρεσίες, υπερβαίνουν κατά πολύ τα όσα εκτιμούσαμε. Αναλογεί σχεδόν στο 10% του συνολικού αριθμού των βοηθών διευθυντών». Βρίσκονται πολλοί από αυτούς σε υπηρεσίες που δεν έχουν σχέση με την εκπαίδευση, είπε και υπογράμμισε: «Η θέση τους είναι στα σχολεία. Οι 78 είναι πάρα πολλοί».

Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε, ακόμη, ότι 73 μαθητές έμειναν εκτός Τεχνικής Εκπαίδευσης λόγω περιορισμένων θέσεων. Από αυτούς οι 30 στην Πάφο και οι 43 στη Λευκωσία. Για τη διαδικασία εγγραφής μαθητών στην Τεχνική Εκπαίδευση εφαρμόζεται σύστημα μοριοδότησης όταν ο αριθμός των ενδιαφερόμενων για έναν κλάδο υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις. Σε αυτή την περίπτωση προσμετρούνται πέρα από τις επιδόσεις του μαθητή και κάποια κοινωνικά κριτήρια, π.χ. αν η οικογένεια λαμβάνει ΕΕΕ. Πάντως, ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης σημείωσε ότι σε επίσκεψη της Επιτροπής Παιδείας σε Τεχνική Σχόλη της Πάφου ενημερώθηκαν (και κατεγράφη στα πρακτικά) ότι απορρίφθηκαν 100 μαθητές. Παρά το γεγονός ότι μαθητές μένουν εκτός Τεχνικής Εκπαίδευσης και παρά τη διαπίστωση του κ. Παπαδόπουλου ότι αυξήθηκαν οι απόφοιτοι Γυμνασίου που στρέφονται στην Τεχνική, εντούτοις υπογράμμισε ότι δεν εντοπίζεται ανάγκη για περισσότερες τεχνικές σχολές. 

Διαφωνίες εκφράστηκαν και για τις εξετάσεις ανά τετράμηνο. Από την πλευρά του Υπουργείου σημειώθηκε ότι αξιολογήθηκε ο θεσμός και ότι έχει σταλεί εγκύκλιος και στα γυμνάσια. Αναφέρθηκε, παράλληλα, ότι επανήλθαν οι δείκτες μάθησης (ύλη) σε επίπεδα προ πανδημίας, καθώς αυξήθηκε και ο διδακτικός χρόνος. Όμως, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ σημείωσε ότι η ύλη αυξήθηκε αλλά «τα χρονοδιαγράμματα δεν παρουσιάζουν ουσιαστική διαφορά». Είπε, ακόμη, ότι λόγω της εφαρμογής πιλοτικού προγράμματος γαλλικής γλώσσας στα λύκεια, προστέθηκε από μια διδακτική ώρα στα ελληνικά και μαθηματικά μόνο στις μονάδες που δεν είναι στο πρόγραμμα. Αυτό, σημείωσε, μπορεί να δημιουργήσει ανισότητες μεταξύ τελειόφοιτων. Τη θέση αυτή υπογράμμισαν και οι οργανωμένοι μαθητές μιλώντας για αδικία, κάτι το οποίο στήριξαν και οι γονείς. 

Εκκρεμούν 33 ενστάσεις από γονείς γιατί δεν εγκρίθηκε συνοδός

Αναφέρθηκε ακόμη ότι δεν κρίθηκε αναγκαίο να συνεχιστεί η απασχόληση περίπου 120 βοηθών σχολικών συνοδών στα νηπιαγωγεία. «Δεν είναι θεσμός. Είχε συνδεθεί με τις συνθήκες της πανδημίας», είπε ο κ. Παπαδόπουλος και ανέφερε ότι οι εν λόγω συνοδοί της Ειδικής Εκπαίδευσης «δεν κάνουν κάτι το ιδιαίτερο, ούτε υποκαθιστούν τον δάσκαλο». Σε άλλο σημείο, είπε ότι εκκρεμούν 33 ενστάσεις από γονείς γιατί δεν εγκρίθηκε συνοδός.