Σε εύθραυστη ανακωχή βρίσκονται οι κτηνοτρόφοι με το Υπουργείο Γεωργίας, αναστέλλοντας για πέντε ημέρες τη νέα διαμαρτυρία που είχαν εξαγγείλει ότι θα πραγματοποιήσουν στον κυκλικό κόμβο Ριζοελιάς.

Παρά το γεγονός ότι το αίτημά τους για αποζημιώσεις ικανοποιήθηκε χθες, μέσω ενός πακέτου ύψους €35,6 εκατ., εντούτοις, παραμένει στον αέρα το ζήτημα των θανατώσεων των ζώων, για τις οποίες το Υπουργείο Γεωργίας επισημαίνει πως δεν αφορά πολιτική απόφαση. Την ίδια στιγμή ο πρόεδρος του συνδέσμου «Φωνή των Κτηνοτρόφων» Νεόφυτος Νεοφύτου, προειδοποιεί πως δεν έχει συμφωνηθεί τίποτα μεταξύ των δύο πλευρών.

Συγκεκριμένα, ο Νεόφυτος Νεοφύτου, ισχυρίστηκε πως η απόφαση για αναστολή των σημερινών κινητοποιήσεων λήφθηκε μετά  την τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ενώ καθοριστικές ήταν και οι πολύωρες διαβουλεύσεις με την υπουργό Γεωργίας και τον διευθυντή των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών.

Μιλώντας στο Πρωινό Δρομολόγιο, ο κ. Νεοφύτου σημείωσε ότι ήταν αναγκαία η αναστολή των κινητοποιήσεων, μια και η επίλυση των προβλημάτων είναι πολύ κοντά.

Την ίδια στιγμή, η εκπρόσωπος της «Φωνής Κτηνοτρόφων», Στέλλα Πέτρου, ανέφερε πως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τους ζήτησε διορία μίας εβδομάδας ώστε να μελετηθούν σημεία της νομοθεσίας που κατά τους κτηνοτρόφους επιτρέπουν τη διακοπή των θανατώσεων.

Μιλώντας στην κρατική τηλεόραση, η κ. Πέτρου είπε ακόμη ότι διαπραγματεύσεις πραγματοποιούνται από χθες το απόγευμα. «Τα έβαλαν στο τραπέζι, κατάλαβαν ότι δεν κάνει κανένας πίσω και ότι ξέρουμε ότι υπάρχουν παράθυρα και άλλα πρωτόκολλα.

Μας ζήτησαν να σταματήσουμε τη διαμαρτυρία. Απαντήσαμε ότι δεν μπορούμε και ότι προχωρούμε κανονικά. Στις 22:00 επικοινώνησε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης και μας είπε ότι είναι έτοιμος να ακούσει τι έχουμε στα χέρια μας. Μας ζήτησε να του δώσουμε μία εβδομάδα να τα μελετήσουν. Εννοείται ότι εμείς εκεί είμαστε, να δώσουμε μια ευκαιρία στο διάλογο και να πράξουμε αναλόγως», είπε. Σε άλλες δηλώσεις, ανέφερε πως ο Πρόεδρος ζήτησε πέντε ημέρες προκειμένου να εξετάσει τα αιτήματά τους και να προγραμματίσει συνάντηση μαζί τους.

Χριστοδουλίδης: Διαχειριζόμαστε τη μεγάλη πρόκληση – Είμαστε σε καθημερινή επαφή

Τη συνεργασία όλων ζήτησε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης για αντιμετώπιση του αφθώδους πυρετού, σημειώνοντας ότι καθημερινά γίνονται επαφές και συναντήσεις για το θέμα αυτό.

Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, προσερχόμενος σήμερα στην Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Μακάριος Γ’ στη Λευκωσία, και ερωτηθείς τι αλλάζει τώρα στο θέμα των διαμαρτυριών κτηνοτρόφων μετά την παρέμβασή του, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι «πρώτον, να χαιρετίσω την απόφαση για άρση των μέτρων. Φυσικά οποιοσδήποτε μπορεί να κάνει διαμαρτυρία χωρίς όμως να εμποδίζει την καθημερινότητα των συμπολιτών του.

Από εκεί και πέρα, αποδείξαμε από την πρώτη στιγμή αλλά και με τις χθεσινές ανακοινώσεις πώς διαχειριζόμαστε αυτή τη μεγάλη πρόκληση. Πρόκειται για μια μεγάλη πρόκληση, η οποία χρειάζεται, για να αντιμετωπιστεί, τη συνεργασία όλων. Και όσο πιο γρήγορα το αντιληφθούμε όλοι μας αυτό, όσο πιο στενά συνεργαστούμε, τότε θα αντιμετωπίσουμε και τον αφθώδη πυρετό πιο σύντομα.

Συνεχίζεται ο διάλογος. Είμαστε εδώ, θέλω να το επαναλάβω, η υπεύθυνη οικονομική μας πολιτική μάς επιτρέπει να απορροφούμε και τέτοιου είδους κρίσεις, γιατί πρόκειται για κρίσεις, πρόκειται για μια πρόκληση. Και χαίρομαι γιατί και για τις χθεσινές ανακοινώσεις αλλά και για μια διάθεση που βλέπω για περαιτέρω συνεργασία».

Ερωτηθείς αν θα υπάρξει συνάντησή του με τους διαμαρτυρόμενους, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε ότι «είμαστε σε συνεχή επαφή με όλα τα οργανωμένα σύνολα των κτηνοτρόφων. Και οι χθεσινές ανακοινώσεις, για παράδειγμα, ήταν στη βάση ενός διαλόγου που αναπτύχθηκε. Σας θυμίζω ότι έγιναν πολλές συσκέψεις και υπό την προεδρία μου και συνεχίζουμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια να αντιμετωπίσουμε την κρίση με τον αφθώδη πυρετό».

Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι οι κτηνοτρόφοι θεωρούν ότι θα γίνει μια συνάντηση, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε «επαναλαμβάνω, υπάρχουν συνεχώς καθημερινές επαφές και συναντήσεις», είπε και πρόσθεσε για τις αποζημιώσεις ότι θα καταβλήθουν «άμεσα, και κανείς απολύτως δεν μένει εκτός». 

Μαρία Παναγιώτου: Σε διάλογο για την κτηνοτροφική κρίση

Η κυβέρνηση έπεισε τους κτηνοτρόφους να αναστείλουν τις κινητοποιήσεις, δήλωσε η υπουργός Γεωργίας Μαρία Παναγιώτου, επισημαίνοντας ότι η συνεργασία και ο διάλογος αποτελούν μονόδρομο για τη διαχείριση της κτηνοτροφικής κρίσης.

Σε ό,τι αφορά το πακέτο στήριξης των €35 εκατ. που εξαγγέλθηκαν χθες, η κ. Παναγιώτου, επανέλαβε ότι οι αποζημιώσεις που εγκρίθηκαν είναι σημαντικά αυξημένες σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Η καταβολή των αποζημιώσεων, είπε, θα αρχίσει την επόμενη εβδομάδα, ενώ όσοι κτηνοτρόφοι επιλέξουν να επαναδραστηριοποιηθούν θα λαμβάνουν στήριξη απώλειας εισοδήματος για τουλάχιστον 12 μήνες. Παράλληλα, θα εφαρμοστεί και ειδικό σχέδιο ανασύστασης ζωικού κεφαλαίου.

Γρηγορίου: Για τη διακοπή των θανατώσεων δεν μπορεί να ληφθεί πολιτική απόφαση 

Η διακοπή των θανατώσεων δεν μπορεί να επιτευχθεί με πολιτική απόφαση, υπογράμμισε ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Γεωργίας, Ανδρέας Γρηγορίου και πρόσθεσε πως η αναστολή της διαμαρτυρίας «είναι μια θετική εξέλιξη».

Με βάση τον υφιστάμενο κανονισμό, εξήγησε, «έχουμε υποχρέωση να συμμορφωθούμε και εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση. Για το θέμα αυτό έγινε προσπάθεια και υπάρχει αρνητική απάντηση. Ως εκ τούτου, είναι ένα θέμα που θα δούμε στη συνέχεια».

Στα αιτήματα των κτηνοτρόφων, πέραν των αποζημιώσεων, είναι να σταματήσουν οι θανατώσεις, «εξετάζεται, αλλά η απόφαση δεν είναι πολιτική, αν θα σταματήσουν οι θανατώσεις. Γίνονται ενέργειες, θα γίνονται ενέργειες προς τα αρμόδια όργανα της ΕΕ».

Από την αρχή, είπε, έγινε προσπάθεια σε όλα τα επίπεδα, τόσο από τις Κτηνιατρικές Υπηρεσίες, όσο και από την ίδια την Υπουργό. «Έγιναν ενέργειες χωρίς ανταπόκριση». Είναι μια διαρκής επικοινωνία που υπάρχει, πρόσθεσε. «Το αίτημα είναι εκεί, ωστόσο η απάντηση είναι αρνητική».