To Top
Επόμενο
Προηγούμενο
Τα 20 χρόνια του Κέντρου Κυπρίων Συνθετών
ΑΡΧΙΚΗDOWN TOWNΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ • Τα 20 χρόνια του Κέντρου Κυπρίων Συνθετών
  16 Νοεμβρίου 2019, 7:56 πμ  
Η νεότερη γενιά πρωτοστατεί σε ένα πιο avant garde μουσικό σκηνικό. 
 
Στις 16 Νοεμβρίου 1998 πραγματοποιήθηκε μια συναυλία με συνδιοργανωτές τον Δήμο Λάρνακας και την Πολιτιστική Κίνηση Αναζήτηση, με έργα Σύγχρονων Κυπρίων Συνθετών (Φ. Καβαλλάρης, Α. Κατσαντώνης, Μ. Κωστέας, Ε. Καραγιώργης, Α.-Ι. Κύρρης, Α. Νικολάου, Κ. Κωστέας, Γ. Κάρβελλος). Την πρωτοβουλία αυτή είχε αναλάβει ο Γιώργος Κάρβελλος ο οποίος μας κάλεσε να συμμετέχουμε στη συναυλία, αφού δημιούργησε και ολοκλήρωσε τις επαφές με τους διοργανωτές.
 
Τα έργα που ακούστηκαν σε εκείνη την ιστορική συναυλία κάλυπταν ένα εύρος μουσικών τεχνοτροπιών και εποχών που, αν μπορεί κάποιος να ονομάσει, άρχιζαν από μπαρόκ-κλασικισμό και έφταναν μέχρι και τον 20 αιώνα. Ήταν γενικά, μια συναυλία με ποικιλία έργων και μουσικών στυλ τα οποία εξέφραζαν τους συγκεκριμένους συνθέτες που έλαβαν μέρος.
 
Η συναυλία αυτή έμελλε να είναι η απαρχή για τη δημιουργία, τον επόμενο χρόνο (1999), του Κέντρου Κυπρίων Συνθετών. Και πάλι με πρωτοστάτη τον Γ. Κάρβελλο, αρχίσαμε να σκεφτόμαστε τη δημιουργία μιας ομάδας συνθετών, κάποιου πυρήνα, μιας ένωσης, ενός κέντρου, μέσα από το οποίο θα προβάλλαμε τις μουσικές μας αναζητήσεις, ανησυχίες, τις ‘ακαδημαϊκές’ μας γνώσεις, εμπειρίες και όχι μόνο. 
 
Θυμάμαι τις ολονύχτιες μας συζητήσεις για την ονομασία, τη δημιουργία του πρώτου καταστατικού, του πρώτου λογότυπου του Κέντρου, τους δημιουργικούς μας καυγάδες, τη δυσκολία εξεύρεσης ικανού αριθμού μελών (21) ώστε να μπορέσει το σώμα να πάρει νόμιμη σάρκα και οστά. Τα πρώτα μέλη απάρτιζαν οι Φ. Καβαλλάρης, Ν. Βήχας, Ν. Τρούλος, Α. Κατσαντώνης, Σ. Σάββας, Μ. Κωστέας, Κ. Κωστέας, Γ. Κάρβελλος, Ε. Καραγιώργης, Α.-Ι. Κύρρης, Α. Αλετράς, Μ. Παναγιώτου, Ντ. Τελλάλης, Φρ. Χρίστης, Α. Τσιγάρας, Β. Νικολάου κ.ά.
 
Πρώτος πρόεδρος ο Φ. Καβαλλάρης. Με τις πρώτες συναυλίες μας κατέλαβε μια ευχάριστη ανησυχία αλλά και ένας άκρατος ενθουσιασμός, χαρά και ικανοποίηση γιατί πετύχαμε να δημιουργήσουμε ένα σώμα, ένα φόρουμ μουσικής έκφρασης, το Κ.Κ.Σ. μέσα από το οποίο θα μπορούσαμε να γράφουμε πράγματα διαφορετικά πιο ‘σοβαρά’, πιο ‘τρελά’ αν όχι πιο ‘σοβαροφανή’, να επικοινωνήσουμε και να συνεργαστούμε με νέους και ικανούς Κύπριους μουσικούς αλλά και με ένα άλλο διαφορετικό και ‘πιο ψαγμένο’ κοινό.  
 
Τον δεύτερο χρόνο του Κέντρου Φ. Καβαλλάρης αναχωρεί για την Κίνα και την προεδρία αναλαμβάνει ο Μ. Κωστέας. Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που προωθήθηκε την περίοδο αυτή ήταν οι Συναυλίες της Άνοιξης. Οι συναυλίες αυτές, με πολύχρωμα προγράμματα και αφίσες του Γ. Τσαγκάρη, λάμβαναν χώρα στο Αμφιθέατρο της ΠΑΣΥΔΥ. Αυτή την περίοδο γράφτηκαν πολλά και διαφορετικών στυλ έργα, με νεότερες μουσικές τεχνικές και τεχνοτροπίες/ τάσεις που ο καθένας κουβαλούσε και τα όνειρά μας πλέον έπαιρναν σάρκα και οστά. Νέες προκλήσεις για όλα τα νέα μέλη που άρχισαν να πληθαίνουν και αρκετή δουλειά για πολλούς Κύπριους Μουσικούς.
 
Το avant garde μουσικό σκηνικό  
Οι DissonArt οι οποίοι ερμήνευσαν έργα Κυπρίων συνθετών στο Παλλάς, στο Φεστιβάλ Νέας Μουσικής του Κέντρου Κυπρίων συνθετών το 2016.

Με την έλευση ακόμη νεότερων συνθετών (Χ. Σοφοκλέους, Α. Μουστούκης, Τ. Στυλιανού, Γ. Σταύρου, Γ. Χριστοφή, Α. Σκορδής, Μ. Ανδρονίκου, Γ. Χριστοφόρου κ.ά.) και ένταξή τους το Κέντρο η μουσική δραστηριότητα αρχίζει να διαφοροποιείται  και να εξελίσσεται. Οι νέοι αυτοί συνθέτες έφεραν ακόμη νεότερες ιδέες και τεχνικές στο χώρο και με την ανάληψη της προεδρίας του Κ.Κ.Σ. από τον Σ. Σάββα η νέα αυτή ομάδα αρχίζει να παρουσιάζει έργα σημερινής μουσικής τεχνοτροπίας. Αναλαμβάνει την ηγεσία του Κέντρου και ανανεώνει τη σειρά συναυλιών. Φέρνει μουσικούς και καταξιωμένα μουσικά σύνολα από την Ελλάδα, την Ευρώπη μέχρι και συνθέτες από Αμερική και δημιουργεί ετήσια φεστιβάλ και συναυλίες με άλλη προοπτική.
 
Επί πλέον, σε αρκετές περιπτώσεις η νέα αυτή ομάδα του Κέντρου, φέρνει ξένους μουσικούς ή συνθέτες οι οποίοι κάνουν σεμινάρια, διαλέξεις και παρουσιάζουν το έργο τους στην Κύπρο. Η κίνηση αυτή ανανεώνει το ηχητικό και μουσικό πεδίο των συνθετών μελών του Κέντρου και έχει νέα πράγματα να προτείνει. Αυτό συμβαίνει και μέσα από τις καθόδους διάφορων μουσικών συνόλων τα οποία, πέρα από τα έργα Κυπρίων συνθετών που εκτελούν με άρτια τεχνική και δεξιοτεχνία, παρουσιάζουν στο εδώ ακροατήριο νέες και πιο πρόσφατες μουσικές τάσεις της παγκόσμιας λόγιας μουσικής γλώσσας.
 
Από την άλλη, τα τελευταία χρόνια, η νεότερη αυτή ομάδα ΄εκτοπίζει΄ σιγά σιγά τις παλιότερες τάσεις στο Κέντρο και πρωτοστατεί σε ένα πιο avant garde μουσικό σκηνικό όπου υπερισχύει περισσότερο η μουσική της μαθηματικής σκέψης, της φιλοσοφίας, του εννοιολογικού, των ηχητικών φασμάτων, της αναδημιουργίας των ήχων, της αρρυθμίας, της δυσαρμονίας και γενικά της σημασίας σε οτιδήποτε άλλο εκτός από τον συμβατό ρυθμό, τη μελωδία, την αρμονία ή τη φόρμα.
 
Παράλληλα, η νέα αυτή ομάδα επιτυγχάνει μια πιο στενή συνεργασία του Κέντρου με τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του ΥΠΠ και εξασφαλίζει ετήσιες χορηγίες για τη στήριξη των συναυλιών και των φεστιβάλ. Ακόμη μια σημαντική παράμετρος είναι η σχέση που ανέπτυξε το Κ. Κ. Σ. με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου η οποία, έστω και σε ένα μικρό βαθμό, αρχίζει να εκτελεί έργα γραμμένα από Κύπριους συνθέτες σε μια ετήσια βάση.
 
Μεγάλο μουσικό δρομολόγιο
 
Μέσα σε είκοσι χρόνια λοιπόν (1999-2019), το Κ.Κ. Σ. έχει καλύψει ένα μεγάλο μουσικό δρομολόγιο και έχει καταφέρει να δώσει βήμα σε δεκάδες νέους συνθέτες οι οποίοι δοκιμάζονται στη σύγχρονη μουσική δημιουργία. Το δρομολόγιο αυτό αντιστοιχεί, κατά την άποψή μου, σε δύο αιώνες μουσικής ιστορίας, χρόνο που άλλοι λαοί και ευρωπαϊκές χώρες χρειάστηκαν για να ανακαλύψουν την Μπαρόκ, τον Κλασσικισμό, τις μουσικές του Εικοστού αιώνα. Το Κ.Κ.Σ., αν εξαιρέσουμε τον Σόλωνα Μιχαηλίδη, στα λίγα χρόνια ζωής του κάλυψε αυτούς τους δυο αιώνες μέσα σε είκοσι χρόνια, αν αναλογιστούμε όσοι από εμάς θυμόμαστε εκείνη την πρώτη συναυλία της Λάρνακας του 1998.
 
Είναι όμως δυνατό μέσα σε δύο δεκαετίες να καλυφθεί ένα φάσμα μουσικής δημιουργίας και μουσικών στυλ που σε άλλες περιπτώσεις χρειάστηκαν δύο αιώνες; Σημαντικό ερώτημα σε μια εποχή του very fast food, του γρήγορου κέρδους, του γρήγορα ν’ αρπάξουμε, γρήγορα να αγοράσουμε, γρήγορα να πουλήσουμε, τους πύργους μας να κτίσουμε, γρήγορα να πλουτίσουμε… Είναι ένα ερώτημα λοιπόν, κατά πόσο, πέρα από το λιγοστό φανατικό ακροατήριο του Κέντρου, ακόμα κι εμείς που συμμετέχουμε σε αυτή την ‘πανδαισία’ των ήχων και ηχοχρωμάτων, αν μπορούμε αυτό όλο το μουσικό κράμα που δημιουργήθηκε, να το κατανοήσουμε και να το αφομοιώσουμε μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.
 
* Κύρια φωτογραφία: Συναυλία Κυπρίων συνθετών στο ίδρυμα Artos το 2015.

 
  Ευαγόρας Καραγιώργης   
Σχολιάστε ή διαβάστε πατώντας εδώ...